A walk through the capital of Madeira: Funchal πŸ’’

Portugal, Funchal

We hebben lang geslapen vanochtend, het is zowaar al 9u30 als we eindelijk opstaan.

De manager van het hotel klopt aan met enkele warme pecankoekjes πŸ˜› Samen met een tasje koffie is het traag wakker worden deze ochtend, we moeten er nog in komen πŸ˜‰

Een uurtje later zijn we klaar om naast ons hotel, de Mercado dos Lavradores te ontdekken. Deze herbergt een mengelmoes van souvenirshops, een pasteleria, een gigantische vishal waar vissers hun vangst verkopen en ook hier wordt al het exotische fruit verkocht: maracujas, pimpernels, enz...

We lopen wat rond en nemen heel wat sfeerfoto's. We voelen ons niet echt op ons gemak door het opdringerige gedrag van de fruitverkopers, ze houden de boot niet af en willen je maar al te graag verleiden met een stukje onbekend fruit πŸ˜„

Hierna wandelen we door de nieuwe binnenstad, waar we ook Beatriz treffen. Het moet gezegd, ze kan er wat van! Van heel wat omstaanders krijgt ze dan ook wat geld toegeworpen, ook wij dragen een duit bij in het zakje 😁

Daarna is het tijd voor een pauze aan de haven van Funchal, waar we iets fris drinken. Het is echt een vreemd gevoel, we zitten op een prachtig groot terras met zicht op de jachthaven. Links en rechts van ons nog terrasjes, maar allemaal zijn ze leeg πŸ™ˆ Corona zit hier duidelijk voor iets tussen.

Wanneer we terug naar het hotel wandelen proberen ze ons langs de straat ook nog een boottochtje te verkopen om naar de dolfijnen te gaan kijken. We bedanken vriendelijk, want we gaan deze namiddag naar Camara de Lobos.

Camara de Lobos betekent letterlijk "kamer van de zeeleeuwen" omdat zij hier vroeger vaak veeltallig lagen in de baai. Winston Churchil vertoefde hier vroeger vaak om alle pracht hier op doek vast te leggen. En het moet gezegd, op amper 10 min. rijden van Funchal is dit een paradijs! 😍

Wanneer we de slingerwegen naar beneden rijden, richting de baai, doemen groene bananenplantages massaal op. "Bloemeneiland" - zo noemen ze Madeira - is niets minder dan waar! 🌺🏡🌸🌼🌿 De ohhh's en ahhh's komen meerdere malen uit onze mond πŸ˜‚

We parkeren ons bovenaan de baai, en schieten dan heel wat plaatjes, tot we beneden zijn. Felgekleurde vissersbootjes op het droge, met ruwe rotsen op de achtergrond maken dat het hier echt een schilderachtig plaatsje is πŸ₯°

In het dorpje zelf hangen gezellige lampionnen in de straat en kiezen we ervoor om hier te lunchen. We eten voor het eerst "lapas" en raken meteen verslaafd. Lapas worden gegrild geserveerd met knoflook en boter. Voeg daar een vleugje citroen aan toe en mmmm... heerlijk πŸ€€πŸ˜‹

We zitten hier nog een tijdje te genieten en keren dan huiswaarts. Tijd voor een siesta en een douche, want we hebben vanavond afgesproken met Sharon (ex-collegaatje) en Sofie 😊 Bij toeval zaten we op hetzelfde vliegtuig hierheen, en leek het ons wel gezellig om samen te gaan eten!

We spreken af in Taberna do Capitao, waar we bijkletsen met alweer superlekker eten! Zo delen we de steak tartare en inktvis met kimchi πŸ˜‹ Ives en ik bestellen dan nog als hoofdgerecht de Pork Shortribs met gegrilde groenten. Sofie en Sharon de tonijn en bloemkool met satésaus. Alles was dik in orde πŸ‘Œ

Rond 23u nemen we afscheid van elkaar en duiken we ons bedje in, moe maar voldaan van onze eerste dag!

Morgen staat onze eerste hike op de planning!

Slaaplekker
Ellen & Ives

jullie zijn echt de max: enjoy

Paul en Christiane 2021-06-16 15:14:06

Inderdaad, toeristen zijn er niet veel. Jullie zien er weer stralend uit en al dat lekker eten, hmmmm.

Marinaatje 2021-06-16 15:16:33

Amai. Dat is terug genieten! T ziet er schitterend uit op alle vlakken... En jullie stralen! Enjoy πŸ’šπŸ’œπŸŒΊπŸ˜˜

Ilse 2021-06-16 18:47:33

Veel wandelplezier, goeie reis en fantastische herinneringen toegewenst πŸ˜‰πŸ˜…πŸ₯³

Cindy Deblanc 2021-06-16 22:22:58

Holy mother of Madeira, dat ziet er weeral goed uit hè! Prachtige plek...

Isabelle 2021-06-17 18:23:09

ZIJN JULLIE NIET BANG , zo kort bij die boten en dat water !!!

andre 2021-06-18 13:39:14

Lijkt mij net fantastisch om weinig toeristen tegen te komen!! Lekker rustig πŸ˜‰ Weer knappe foto’s en jullie staan er ook helemaal stralend op! Nou meid, eeeeeeniiig, zou de Martien Meiland roepen πŸ˜‚πŸ˜‚