Dag 6 Maasroute 78 km

België, Namur

Het heeft gisteravond flink geregend, maar ik heb er geen last van gehad en weinig van gemerkt dat er ook een paar keer een donderslag was. In het hotel kon ik ook eten na zeven uur en heb maar voor een boeuf gekozen met salade en frites. Er waren nog enkele gasten een Engels echtpaar en een paar Vlaamse fietsers. Mijn fiets kon ik in een garagebox zetten helemaal aan de achterkant van het hotel. Een ontbijt zat niet bij de prijs in maar kon je daar wel nuttigen en dat heb ik maar gedaan, want ik weet niet wat ik op zondagmorgen verder tegen kom. Voor de route in Frankrijk had ik bij een VVV een boekje met route beschrijving gehaald en dan ben je aardig goed geïnformeerd. Natuurlijk heb ik ook het Bike routeboekje maar daar staat soms teveel in en een route beschrijving die ik niet gebruik omdat ik GPS gebruik. Wel week de bebording soms af van mijn gps maar die was misschien niet meer up to date. Bij Chooze heb ik de gps gevolgd omdat ik dan niet helemaal om de kerncentrale heen hoefde te fietsen. Voor Givet stopte ik even om een foto van de stromende Maas te maken en zag toen een bever overzwemmen. Net daarvoor ging er een eekhoorntje de boom in en gister heb ik een dode vos op de weg zien liggen. Tot zover de dieren die hier ook langs de rivier volop zijn de ganzen maar heb daar geen last van gehad. Op heel veel plaatsen zie je hier de Japanse bruidsluier die vooral op afgelegen plekken een ware ravage aanricht. Givet is de laatste plaats in Frankrijk maar kon niet feitelijk zien waar ik de grens met België overging. Daar was eerst een stukje over een oude spoorbaan en na 5 km weer langs de rivier. Het fietspad langs de rivier is in goede en perfecte staat met één enkel klein stukje met keitjes. In mijn herinnering was dat dertien jaar geleden nog wel anders, met veel stukken kinderhoofdjes. In Vianden was het behoorlijk druk op de terrasjes maar daarvoor was het ook mooi weer en zondag dat iedereen vrij heeft. HIer even rond gekeken en onderweg nog eens gesstopt, maar kwam toch al om half vier bij de Auberge de Jeunesse van Namen aan. Het was weer een prima dag met zon en later wat meer bewolking, hopelijk houd ik het de komende dagen ook droog.

Een fraaie tocht met dan ook mooie fotos.