dag 3 naar Ost Friesland 115

Duitsland, Wilhelmshaven

Het appartement waar ik kon slapen lag ongeveer 200 m van het restaurant en heb daar gisteravond ook gegeten en ben daarna nog even de stad ingegaan om die te bezien. Norden ligt op een natuurlijke hoogte en heeft een bijzonder groot groen centrum met een zeer grote kerk samengesteld in verschillende periodes. Op het plein is ook het Mennohuis met kerk van de Mennonieten die hier in vroegere periodes hun toevlucht gezocht hadden en nog steeds aanwezig zijn. Vanmorgen kon ik ontbijten weer in het restaurant en dat was zeer uitgebreid. Wel moet je bij binnenkomst een mondkapje ophebben, maar aan tafel niet. Om kwart over negen vertrokken naar Norddeich en het badleven daar bekeken. Er wordt buitendijks erg veel aangedaan om een echt strand met mooie wandelpaden te creëren. Langs de dijk aan landzijde liep de route, maar vanaf Norddeich kon ik ook een stukje buitendijks fietsen. Het hield wel op bij een bocht en moest ik met de fiets over de dijk klimmen om weer op de weg te komen. Wel is het een mooi uitzicht naar de eilanden die daar vandaan te zien zijn. Tot Bernersiel langs de dijk gefietst en daar vandaan naar Esens waar ook veel vakantiegangers zijn. Langs de dijk leek het wel de Kalverstraat zoveel mensen op de fiets die hier vakantie houden. IN Norddeich stonden de mensen in een rij om een fiets te huren. Omdat ik aardig opschoot, had de wind mee, besloot ik toch maar de route naar Harlingensiel en Harlesiel te nemen. Dan kon ik in Jever wel zien hoe ik verder zou gaan. In Jever heb ik een terrasje genomen en besloot toch de slinger via Hooksiel te nemen zodat ik de km die ik gister niet gereden hen nu in kon halen.
Van af Jever was het een heel mooi stukje langs een slingerende diep naar Hooksiel. Dat dorpje was heel rustig bij vergeleken de andere waddorpen waar ik langs kwam. Wel stond er op een paal aangegeven hoe hoog het water daar een keer geweest is, dat is haast onbegrijpelijk hoog, maar men heeft nu de dijken verhoogd en verstevigd. Zo kwam ik in Wilhelmshafen waar ik een slaapplek heb boven een italiaans restaurant dus heb ik daar een pizza genomen. Als ik morgen weer verder fiets zie ik het centrum nog wel.