Camino der Lage Landen dag 8 St Jabik 38 +24 km.

Nederland, St Jacobiparochi

Vandaag de laatste dag van onze Camino der Lage Landen naar Santiago aan het Wad. De wind was ons gunstig gezind omdat hij uit het oosten waaide. We starten vandaag wat later omdat het een korte route was, maar we moesten wel om één uur in St Jabik zijn. De route liep om Blije heen naar Hegebeintum waar we even stil gestaan hebben bij de kerk en ik er wat vertelde over de aanwezige rouwborden en de verzakking van de toren, die door een weldoenster financieel geholpen, gesteund wordt om dat tegen te gaan door de toren op een betonnen tafel te zetten. Via Ferwert ging het naar de Seedykstertoer waar we koffie dronken en verder naar het nieuwe gemaal, waar we een kijkje op de dijk namen om het grootste kweldergebied van Europa te zien. Dan langs het kweldercentrum, waar we geen tijd voor hadden hier een kijkje te nemen. Bij Zwarte Haan aangekomen, waarheen we op de buitendijkse kant te fietsten, hadden we een mooi uitzicht op Ameland en Terschelling. Goed tegen één uur kwamen we in St Jabik aan en klokslag één uur reden we naar de feesttent ten behoeve van de naamdag van Jacobus. Er was een afwisselend programma, muziek en o.a. een vesper en een gezamenlijke maaltijd die goed smaakte. De echte pelgrims liepen nog naar Zwarte Haan om een avond programma bij te wonen. Via Zwarte Haan ben ik weer naar huis gereden en heb dan met elkaar 1086 km de laatste dagen gefietst.

Heerlijk om je verslag te lezen. En mooie foto's!

Bea Wijnberg 2018-07-30 15:57:05

Mooi verslag. Dank je wel Ellert en veel succes naar Rome de eeuwige stad. Mei groetnis Baukje.

Baukje van Balen 2018-07-30 17:25:47

Alles gelezen Ellert en er van genoten! Stuur je een en ander nog even door naar Gerard Konings? Dan zet hij het op de site van Camino der Lage Landen, want daar staan alleen nog maar verslagen op van wandelaars. Zijn mailadres: g.mg@live.nl Dan komt er tenminste ook een mooi fietsverslag op de site te staan!!!!Groetjes en een heel fijne, mooie fietsreis naar Rome, Elly