Camino Santiago dag 27, 51 km

Spanje, Logrono

Vanmorgen werden we wakker toen het nog regende, gelukkig hoefde er gisteren geen eettent opgezet te worden, want er was een houten ruimte waar we konden zitten te eten. Dit was vooral gisteravond tijdens de onweersbui plezierig en vanmorgen bij het ontbijt. Het weer is omgeslagen na de bui van 30 naar koel regenachtig weer met soms veel wind. Allemaal zijn we van plan om vandaag niet de lange route te nemen maar vanaf Najera langs de N 120 te fietsen, deze weg is na de aanleg van de Autosnelweg heel stil geworden en goed te befietsen. Vanaf Logrono fiets je eerst een eind door de stad en dan moet je het pelgrimspad volgen om eruit te komen. Dit pad is soms onverhard en soms erg steil en het pad voor de vele wandelaars, vanmorgen allemaal met een tegenponcho aan. Drie jaar geleden zat daar onderweg een oude bebaarde pelgrim die fruit verkocht en een stempel gaf. Hij was er nu niet meer jammer genoeg want het was een erg karakteristiek figuur. Nu moesten we doorfietsen naar Sotés voor de koffie en dat viel niet mee, het was een hele klim tot 10% en heb dan ook een klein stukje gelopen. In Najera hebben we een stempel gehaald en wat gegeten in een café, want buiten een boterham opeten zat er vandaag niet in, wel knapte het weer wat op en zijn Hanny, Ria en ik via de N 120 verder gegaan. Op het hoogste punt zagen we een dikke bui aankomen, maar konden nergens schuilen, dus bij een bosje gewacht tot het wat beter werd. Zo kwamen we om drie uur op de camping en zijn eerst de kantine die gelukkig open was ingegaan om wat te drinken waar we warm van werden. Na vier uur kwamen ook de andere groepjes aan en stonden de tenten gereed om ons weer te installeren.