Omringdijk deel 2

Nederland, Medemblik

Vannacht goed geslapen, zonder dekbed want het was veel te zwaar maar er lag wel een laken onder zodat ik onder het laken heerlijk kon slapen en goed heb ontbeten. De auto had ik bij de Aldi geparkeerd en daar weer heen gefietst en toen naar de Afslag 10a van de A7 gereden en op een carpoolplaats de auto geparkeerd. Daar vandaan richting Opmeer en verder naar Ursum waar ik weer op de Omringdijk terecht kwam. De dijk loopt nu ook dwars door Alkmaar vanwege de stadsuitbreiding en het binnen de bebouwde kom van Alkmaar gelegen dorpen zoals Oudorp en Koedorp. Ben buiten Alkmaar een heel eind langs het NoorHollands kanaal gefiets en kon de duinen van Bergen en Schoorl zien liggen. Daarna wordt het zicht wat kaler richting zee omdat daar de Hondsbosse Zeewering een dijk dus met wat duinzand ervoor is. Dat heb ik op mijn Rondje Nederland gefietst. Maar ten noorden van Schoorldam fietst je echt over de dijk met heel veel bochten vanwege de doorbraken waar wielen (water gaten) achter liggen. Ik begrijp nu ook waarom het Noord-Hollands kanaal zo dicht tegen de kust langs loopt omdat het anders binnen de Omringdijk zou komen te liggen. Het geslinger ging tot Sint Maarten en dan ben je zo in Schagen, waar ik met de neus in de boter viel omdat het vandaag Westfriees marktdag was met Ringrijden met opgetuigde wagens en berijders. Tevens was er een hele grote braderie of lapjesmarkt, hoe je het ook maar wilt noemen. En buiten de stad nog een vlooienmarkt en veel speeldingen voor de kinderen, dus bbehoorlijk druk in de stad met dit mooie weer. Verder ging het richting Kolhorn en vandaar reed ik een stukje door de Noordoostpolder om bij Aarstwoud weer op het fietspad te komen waar ik gister ook al gefietst had tot Lambertszwaag. Daar ik nog even genieten wou van de mooie boerderijen in Twiske ben ik nog een stukje door en om gefiets en uiteindelijk weer naar d auto gereden waar ik goed drie uur aankwam. DE fiets opladen en wat andere kleren aandoen en dna maar weer de Afsluitdijk over met de huidige opstakels vanwege de werkzaamheden, maar kwam om vijf uur aan in Blije.

Mooie omgeving. Wij hebben eens de vierdaagse van Schoorl gefietst.

Denise 2019-08-22 19:33:25

Een voor ons over bekend gebied. De plaatsen Koedijk,Schoorl,Groet,Alkmaar,Kolhorn en Schagen zijn erg mooi en heerlijk om doorheen te fietsen.Echt de moeite waard! Maar langs het kanaal is het zoals al geschreven wordt erg kaal. Maar volg het verslag weer met veel plezier!