F3D dag 1 123 km

Nederland, Steenwijkerland

De eerste dag van mijn driedaagse fiets pegrimage is goed verlopen. De wind was me redelijk gunstig gestemd, soms wat tegen of zij maar niet al te hard.
VAnmorgen op tijd vertrokken om de geplande kilometers te kunnen maken , maar dat liep dus prima. Om er een pelgrimage van te maken ben ik van Blije eerst naaar st. Jabik gereden het Santiago aan het wad. Het lukte me niet om daar een stempel te krijgen want de B&B was in andere handen en die hadden geen stempel. Bij de restanten van het klooster Mariëngaard onder Hallum is in een kastje wel een stempel en had dat in elk geval genomen. De rit verliep voorspoedig en heb in Easterlittens een koffiestop genomen. Het eerste oponthoud was na Uitwellingerga waar de brug gerepareerd moest worden en het verkeer en ik dus ook even enige tijd moesten wachten. De pont over de Geeuw voor Langweer duurde ook even vanwege de vele bootjes die langs kwamen en kon ik ondertussen een broodje opeten. Voor Oosterzee heb ik een stukje langs het Tjeukermeer gereden en verderop liep de route over een heel smal paadje waar je elkaar amper kon passeren. Van af Bantega kom je langs de dijk van de voormalige Zuiderzee, waar de weg nu de Noordoostpolder is en een weg buiten de dijk over het oude land langs een vaart slingert. Na Kuinre ben ik nog van de route afgeweken om een fietspad langs de weerribben te fietsen en zo kwam ik in Blokzijl, waar het een drukte van belang is van bootjes en fietsers dus dat is op een terras zitten en heerlijk genieten van alles om je heen. Dan nog de laatste 7 km naar Vollenhove en het adres van Vrienden op de fiets opzoeken, Dan verfrissen en omkleden en het stadje in om wat te eten wat bmij bijzonder goed smaakte. Goede nacht.

Mooie plaatjes Ellert, fiets ze...