Camino Santiago dag 37, 58 km

Spanje, O Páramo

Vandaag zal het geen lange tocht worden en veel adalen maar ook wel weer klimmen. Als we ontbeten hebben doet Wim weer de briefing in de alberge. De truck staat vlak bij ingang en we kunnen de bagage daar brengen zodat Antoon het direct kan plaatsen. DAn halen we onze fietsen op uit de fietsenstalling onder de alberge en hangen de tassen er weer aan en dan het steile pad naar de weg te gaan. Het is goed negen uur als we vertrekken en eerst 12 km moeten dalen, daarvoor hebben we ons goed aangekleed want het is nog zwaar bewolkt en het heeft geregend en met afdalen vang je veel wind. Na tien km denken we het gehad te hebben en dan moeten we een klim maken om verder te gaan. Zo komen we met openbrekende lucht en soms een zonnetje aan in Samos, waar een enorm gebouwencomplex van het monasterium staat. We kunnen daar ook een prachtig stempel krijgen en drinken koffie op een terrasje. Dan volgt de weg naar Sarria door het mooie groene dal met loofbomen en weiden en de nodige klimmen. In Sarria blijken de tentjes langs de rivier waar we de vorige keer zaten allemaal dicht te zijn en het is nog vroeg om hier eigenlijk een lunchplek te zoeken zodat wij met z'n drieën eerst maar verder fietsen en aan de pittige klim naar Belante rijden. Onderweg ontdoen we ons van wat nodige kleding want het begint wel beter weer te worden. Er zijn geen gelegenheden onderweg dus besluiten we in een bushokje wat tot ons te nemen en komt er een nederlandse dame alngs die alleen op de fiets is en mijn fries vlaggetje en een praatje maakte. Op haar Gaastra fiets staat het woord "fyts" waar ik een foto van maak. Dan gaan we maar verder naar Portomarin waar op de camping de tenten staan, maar het is erg vroeg en moeten nog even wachten op de bagage, die in de truck zit. Onderweg hebben we nog foto's gemaakt van het uitzicht op het stuwmeer dat aardig hoog water heeft en we van de oude fundamenten van de brug over de rivier niet te zien zijn. De camping ligt aan het meer, maar het is een lastige klim en afdaling naar het dorp dat hoofdzakelijk uit hotels en Auberges bestaat. Er komen nu nog twee pittige dagen dus rusten we eerst maar wat uit. Oant moarn.