Camino Santiago dag 12, 105 km

Frankrijk, Vendôme

Vandaag is het de verjaardag van Willy die 80 jaar is geworden en bij het ontbijt op een versierde stoel mag zitten. Na een droge niet al te koude nacht stappen we na de rustdag weer op de fiets en dat geeft een vertrouwd gevoel. Op de camping waren wel meer Nederlandse fietsers op weg richting Spanje en zo nu en dan passeer je elkaar weer op de koffiestop of onderweg als niet ieder de goede weg is ingeslagen en weer keren moet. Op de camping zelf genoten de eenden van het waterballet, maar er waren ook andere dieren te zien, zoals een rat die in de tent van Sven kroop. Anderen zagen ergens een muskusrat en onderweg waren er hazen te zien en fazanten of een ree. Het landschap waar we vandaag door fietsten bestond hoofdzakelijk uit graanvelden totzover je kon zien. Tarwe, gerst, rogge en haver. Later kwamen ook wel bietenvelden en uitgebloeide koolzaad. De tocht had wel wat klimmetjes maar niet zo venijnig als voor Chartres, deels liep de route door het dal van de Loir. De Loire zullen we pas morgen oversteken bij Tours dat ons eindpunt dan is. De lengte van vandaag was 105 km dus moesten we onze krachten goed verdelen. Pas in Bonneval hebben koffie gedronken met lekker broodje van Willy. Het VVV gaf geen stempel, maar in de Maire kregen we net voor twaalf uur een hele mooie grote tampon. Na de middag kwam de zon er door en konden we in Chateaudun op het plein in de zon ons brood opeten. Verdergaand hebben we bij Montigny foto’s van het hoog gelegen kasteel maken, waar ik zomaar achter ons op fietsende Harm uit Surhuisterveen ontmoette. Hij had al eerder gereageerd dat onze wegen elkaar hier wel eens konden kruisen. Hij was op weg van Chartres naar Tours waar zijn vrouw een taalcursus volgt. De lucht begon wat te dreigen dus zijn we maar snel verder gaan fietsen, maar de buien gingen om ons heen en wij hielden het droog, met de wind in de rug en zo kwamen we om half zes in Vendome op de camping aan. We kregen een feestelijk maal vanwege de verjaardag van Willy en we hopen vannacht goed te kunnen slapen, want er loopt wel een drukke verkeersweg langs de camping. Tot zover het verslag vandaag.

Vendome is voor mij heel speciaal. Drie jaar geleden veel steun mogen ontvangen van mijn college`s mede fietsers. Vanaf hier dank en groeten aan Ellert Hannie en Ria. Nog veel fietsplezier en denk nog vaak aan onze reis drie jaar geleden. Groeten Piet.

Piet van der Pennen 2019-05-21 21:48:09

Ook ik was een van de fietsers die daar met Piet was en ook ik vind en vond dat een speciale dag. Groet aan Piet Ellert, Hanni en Ria. Groetjes Agnes