Camino Santiago dag 41, bustour

Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag de laatste dag in Santiago, waar we met acht personen geboekt hebben voor een bus tocht naar Fisterre en Muxia. Als we naar de opstapplaats lopen regent het zoals het de hele nacht al gedaan heeft. Het is dus allemaal een klamme en smerige inloop in de tent, maar onderweg in de bus begint het buiten minder te regenen. Als we in Cotanne aankomen voor de eerste stop, is het droog en bekijken we de grootste horeo van Galicië, dat zijn voorraadschuren die op een Keltische wijze gebouwd zijn, op beton palen en met kleine openingen waar alleen kleine vogeltjes door kunnen.
De tweede stop is bij een waterval die zijn water rechtstreeks in de zee loodst. Er worden heel veel foto’s gemaakt, want daar nodigt de omgeving wel voor uit met kale en geweldige rotsen. De derde stop is in Finistere waar we op eigen gelegenheid de lunch gebruiken op een van de terrassen aan de haven. Dan gaan we verder naar het eigenlijke eind van de camino op een rotspunt ver in zee, met een vuurtoren. We zitten eerst nog in de wolken, maar gelukkig trekken die op zodat we een prachtig uitzicht hebben. We gaan dan verder naar Muxia waar je een mooi uitzicht hebt, er staat een kerkje dat na blikseminslag en brand op initiatief van pelgrims weer opgebouwd is. Er staat ook een immens groot granieten monument ter gedachtenis aan de olieramp die hier op deze gevaarlijke kust heeft plaats gevonden en volgens de legende ook de plaats waar Jacobus is gestrand en is omgekomen. Zo hebben we ondanks de slechte weersverwachting toch een zonnige excursiefag gehad en rijden over goede wegen in een luxe touringcar naar Santiago, waar wij weer bij het winkelcentrum kunnen uitstappen. Op de camping aangekomen pakken we onze spullen in de tassen die morgenvroeg om vier uur in de truck geladen moeten worden. Om half vijf gaan we met de taxi’s naar het vliegveld waar we om zeven uur naar Amsterdam zullen vliegen.

We hebben je vanmorgen op Schiphol gemist. Graag willen we je bedanken voor je verslagen en foto's waardoor we Hanny ook prima hebben kunnen volgen !!

Corrie en Kobus Kroon. 2019-06-20 20:43:22

Hartelijk dank voor de mooie verslagen. gefeliciteerd met deze prestatie.

Derk 2019-06-21 15:09:12

Ellert bedankt voor de mooie reportage, ik heb het met plezier gevolgd. Veel plezier en gezondheid verder. Groeten Piet van der Pennen.