Dag 20 Lutherstedenreis 150 km

Duitsland, Verden

Een heel gewone fietsdag vandaag en alleen een wat langere afstand, het lijkt wel een training voor de Elfstedentocht. De route door het Allerdal werd eigenlijk steeds mooier en er is weinig drukte van dorpjes onderweg, je fietst veel over fietspaden of over mooi betonnen paden vlak achter de dijk die te hoog is om dan het riviertje te zien. De dorpjes waar je wel door heen komt zijn oud en zien er leuk uit met oude boerderijen in vakwerkstijl. Zoals in Ahlden waar opeens een grote kerk staat. In het dorpje Hülsen staan in het midden van het dorp een aantal schaapstallen, later wordt me dat wel duidelijker want dan is er een waarschuwing voor de ontmoeting met wolven, die uit zichzelf heel schuw zijn, maar je moet ze niet uitdagen. Nu zul je niet gauw tegenkomen, want het zijn toch meer nachtdieren, maar daarom werden de schapen 's nachts weer in de stallen gebracht. Ik zal onderweg wel niet alles gezien hebben, en het een vond ik aardiger dan het andere, zoals de oude molen bij Rethem, waar geen gelegenheid of te vroeg was om koffie te drinken, dan toch maar door fietsen naar Verden. Bij mij aan het tafeltje buiten bij de konditorei kwamen twee mensen aan het tafeltje zitten, ik dacht het zijn vast Nederlanders want ze reden op Gazelle fietsen. Het bleken wel Duitsers te zijn uit Bremerhaven, die een stukje Aller wilden doen en met een trekpontje overvaren. Later zag ik ze weer bij de Informatie, want van mijn kaart konden ze niet alles lezen. Van Verden ben ik aan de noordkant van de WEser gebleven, de zuid route had ik al eens eerder gedaan op weg naar Hameln. Dan kom je op een gegeven moment bij de havens en fabrieken van Bremen een minder mooi gedeelte en dan duurt het ook nog even voordat je bij de Altstad bent. De eerste keer was ik in Bremen met Aard op weg naar Stralsund en de tweede keer om de rit vanaf Hameln af te maken, kwam ik er met de trein aan, dat ik wilde nu maar verder fietsen. Zou het te doen zijn om de DJH van Hude te halen, volgens mij wel, maar dan reken je er niet op de Djh gesloten is, en dat de hotels in het luxe dorp allemaal vol zijn. Een receptioniste wilde mij wel helpen en regelde een hotel richting Oldenburg in het onbekende westen en nog 15 km fietsen, nou dat kon er nog wel bij en heb een luxe kamer en lekker gegeten. Groeten allemaal.