Dag 11 Lutherstedenreis 90 km

Duitsland, Crimmitschau

Zit nu op een terras voor wat drinken en eten, want in de Djh waar ik overnacht in Chemnitz moet je voor internet betalen en kan zo het begin van mijn verhaal opschrijven. In het hotel zat ook een Hollands echtpaar, dat hoorde ik toen ik de trap afging en bekende klanken hoorde. Blij weer eens gewoon Nederlands te kunnen spreken. Het bleek dat ik het Früstück had moeten aanmelden, dat wordt apart bij gerekend en ik ging er van uit dat het inclusief was, ook goed dan hadden ze het gister wel moeten vragen, maar het kon gelukkig wel vanmorgen. Het echtpaar kwam uit de buurt van Eindhoven en hadden de Camino ook al eens gelopen, ook zonder van te voren te reserveren. Ze gingen nu naar. Tsjechië waar ze een huisje hebben, maar hadden Gera nog niet eerder bezocht, hadden wel in dezelfde zaak gegeten waar ik ook kippenborst met tagliatelle heb gegeten. De stad leek gister wel uitgestorven alleen de winkelpaleizen waren nog wat bezoekers tot 20.00 uur.
Vanmorgen om half tien vertrokken en dacht een redelijke lichte tocht te hebben, maar de vele klimmetjes en de onverharde paden met de warmte kosten veel inspanning. Ik dacht dat de route op de 300 m hoogte lag, maar er waren twee stijgingen tot 500 m. In Crimmitschau heb ik koffie gedronken, er was op het plein beach volleybal gaande. Stukjes van mijn route vallen wel samen met de Lutherweg, die als Pelgrimswegen gelopen worden. In Glauchau kwam ik niet door het centrum en heb het dan ook maar links of voor mij rechts laten liggen.
Chemnitz is een grote stad en er staat een bovenmatig grote kop van Marx, zie foto, verder heel modern met grote gebouwen en grote allees uit de communistische tijd. Aan mij tafeltje schuiven ook anderen aan want binnen is het te warm. Tot zover en goede zomeravond toegewenst.