Rondje Nederland 10e dag 74 km

Nederland, Westerland

De warmste dag vandaag met een nieuw warmte record in Nederland, maar met een zuidoostenwindje en wat schaduw onder de bomen was het fietsen wel te doen. Vanmorgen heb ik eerst een route niet door de duinen genomen maar langs de duinen grotendeels met bos en dus wat schaduw. Dat beviel me goed en was ook een mooie omgeving om te fietsen en met minder klimwerk dan in de duinen zelf. De route liep buiten de dorpen om, maar bij Bergen moest ik wel door het dorp en kon wat noodzakelijke dingen kopen voor onder weg, broodjes en drinken. Dan verder langs Schoorl, Groet naar de Hondsbosse zeewering. Vroeger reed je hier op de dijk maar men heeft een duinenrij voor de dijk gelegd en fiets je door het duingebied tot Petten en bij Maartensdijk gaat de weg langs de duinen en aan de weg liggen allemaal campings en zomerhuisjes. Bij Callantsoog buigt de route af naar Oude Sluis via een weg met bomen. Ik vond er een bankje in de schaduw om een broodje op te eten en later kwam er een bolide die in de berm parkeerde met jonge mensen die gingen pichnikken op de grond met een echte sjieke picknickmand, heb maar even gevraagd om een foto van mijzelf te maken. Toen verder langs Anna Paulowna naar het Amstelmeer, hier was een zwemplaats en omdat ik nog erg vroeg was heb ik ook maar een duik in het water genomen om wat af te koelen en dat was best lekker. Tegen vier uur naar Westerland om het gastadres te zoeken en gevonden, er stonden twee mensen met fietsen ook voor het huis. Het bleken gasten uit Schotland te zijn, een vader met zijn dochter van elf die het Ijselmeer rond fietsen. De moeder met zoon bleven in de omgeving van Amsterdam. Zij vonden Nederland een prachtig land en heel vriendelijke mensen die je groeten. Voor het eten moesten we een kilometer lopen naar de camping waar de enige eetgelegenheid was. Morgen de laatste dag en met de bus over de Afsluitdijk en de laatste fotoshoot in Harlingen. Oant moarn!

Vandaag ook je verslag met veel plezier en herkenning gelezen. Bergen,Schoorl en Groet zijn voor ons plaatsen waar wij wandelen of met de fiets bezoeken.Maar ook Callantsoog,Oude Sluis enz zijn ons bekend.Een heel mooi stukje Nederland.Maar respect dat je ondanks het hete weer,deze route hebt volbracht!