Dag 27 naar Boedapest 72 km

Hongarije, Esztergom

Het was vandaag een dag vol verrassingen en avontuur om van de camping met thermisch bubbelbad en zwembad weg te gaan. We hadden er graag nog een dag gebleven maar niet iedereen was daar voor en het was volgens Wim organisatorisch niet mogelijk. Dus moesten we weer fietsen, maar dan welke route? Volgens het boekje zou het twee keer flink klimmen zijn naar Tata en verder en daar hadden we niet veel zin in. Volgens Ellert liep de EuroVelo 6 langs de Donau zonder klimmen, maar dan wel over drukke verkeerswegen, wat niet aantrekkelijk was. We zijn eerst naar de stad Komarom gereden en tot aan de brug, daar bleek het Informatie kantoor te zijn die ons aanraadde naar de overkant te gaan om de route in Slowakije te nemen. Men kon niet zeggen wat we daar zouden aantreffen maar hadden wel informatie van de route uit het Bikeline boekje en verstrekten daar kopieën van. Zo gingen we Slowakije binnen en konden over de dijk met betonpad tot Patience om daar koffie te drinken in een Wellness hotel dat er verder heel verlaten en verwaarloosd uitzag. Bij Radvan moesten we een stukje langs de verkeersweg maar konden weer gauw over de rivierdijk fietsen. Het pad was nu meer een karrenspoor met grind dat wel wat zwaarder fietsen was. In Kravany konden we bankjes vinden met zicht op de Donau, waar Gerard nog wat broodjes kon kopen. Verderop passeerden we een groep van vijf vrouwen uit Keulen waarvan een uit Nederland kwam en de anderen uit andere landen. Zij sloegen af naar Obid want het grindpad op het dijkje werd hen te zwaar. Wij meenden wel verder te kunnen, maar dat liep op een teleurstelling uit en moesten we een stuk terug fietsen over een stuk heel slecht betonpad. Uiteindelijk kwamen we in Sturova aan waar we een terrasje zochten en bij kwamen van de verrassingen.
Onderweg in het begin kwamen we nog langs een Romeinse nederzetting en later een nagebouwde wachttoren, waar we ook Nederlanders tegen kwamen. Over de brug bij Esztergom hadden we een mooi zicht op kerk en kasteel.
De camping ligt niet ver van de brug en kwamen kwart voor vijf aan.

Klinkt ook spannend zo jullie weg te vinden, en inderdaad dan soms toch even terug te moeten. Veel plezier nog de komende dagen.

Ingrid Veldkamp 2021-09-08 18:27:10

Inderdaad een tocht met verrassingen en Nederlanders lijken overal te zijn

Diny Leijsen 2021-09-08 22:13:07

Veel respect voor jullie om in deze soms moeilijke omstandigheden door te gaan! Hoop dat jullie kunnen genieten van de avond en een goede nachtrust.