Dag 5 Ost Friesland 100 km

Nederland, Noardeast-Fryslân

Na een goede nachtrust en een gezellig ontbijt met Sina ben ik om negen uur op de fiets gestapt voor mijn laatste etappe naar huis. Had andere batterijen in de GPS gedaan en die waren bijna leeg, dus direct maar even vervangen. Zo stond ik in een straat in Winschoten waar een echtpaar met de hond aan het wandelen waren en vroegen of ze mij konden helpen om b.v. de weg te zoeken. Dat was dus niet het geval want de GPS geeft de route wel aan maar mevrouw zei dat zij ook een Santos fiets had en dat is altijd wel even de moeite van het bekijken waard als je een Santos fiets hebt want dat is zegt vaak alleen wat voor de kenners van de Santos. De route ging vandaag veel langs waterwegen en vanaf Scheemda langs de spoorlijn, maar dat was een heel eind geen verhard pad, dus schiet je dan niet zo snel op. Bij Sappermeer vandaan ging het over verharde wegen en veelal langs het Winschoterdiep. Bij Westerbroek verliet ik het kanaal om de LF route te volgen naar Noorddijk en dan langs Leeuwenborg en de Korreweg de stad in. Voor het Noorderplantsoen ben ik de Moesstraat ingegaan om via Paddepoel en Vinkhuizen weer buiten de stad te komen richting Aduard. Daar merkte ik dat het steeds harder begon te waaien en juist vanuit het westen welke kant ik op moest. Gelukkig kon ik van Aduard langs de zuidzijde van het van Starkenborgkanaal op een fietspad rijden en had daar wat luwte van de aanwezige bosschage. Het zwaarste stuk kwam nog van Zuidhorn naar Gerkesklooster volop tegen wind en wat heel licht miezer. Vanaf Gerkesklooster heb ik de Strobosser trekvaart genomen tot Ketlingwier om dan toch maar via Driesum en Wouterswoude wat luwte te hebben. Via het Damwoudsterreedsje naar Dokkum, waar het bij het water druk was, denk vanwege de aankomst van suppers. Goed vier uur was ik thuis maar geen Wietske die had geappt dat ze bij Janke was, dan eerst maar een pilsje en wat bekomen van de pittige fietstocht.
Voor wie mij gevolgd heeft hartelijk dank en tot een volgende fietstrektocht.

ellert klasse op die leeftijd