dag 1 Rondje Drenthe van Blije naar Meppel 100 km

Nederland, meppel

Vanmorgen klokslag 10.00 uur ben ik vertrokken voor mijn meerdaagse fietstocht met het doel een rondje Drenthe te fietsen. Het weer was goed, deels wat bewolkt en deels wat zon, alleen in de loop van de middag wat meer dreiging en bij Meppel van miezer naar regen. Het was nog rustig op het fietspad langs de Dokkumer Ee en langs de weg bloeiden veel margrieten, dat het lijkt dan heel vrolijk. Het landschap zie ik om mij heen en doe alsof ik het niet eerder gezien heb zodat ik het gevoel krijg in het buitenland te fietsen. De route van Leeuwarden waar ik nog voor een brug moest wachten naar Heerenveen is helemaal vernieuwd en verbreed om als snelfietspad te kunnen dienen. Bij Akkrum moest ik met een pontje over en werd door de boerin overgezet. Zij had ook een theetuin met mogelijkheid tot wat te eten. Heb daar maar wat soep en karnemelk genomen en in de zon uit de wind gezeten mijn broodje op te eten. Bij Heerenveen was een pad wat ik uitgekozen had afgesloten dus moest ik door het Friese Haagje fietsen. Bij Wolvega nam ik een foto van een geel gebouw en werd door een mevrouw aangesproken wat er voor bijzonders aan te zien was. Vandaag heb ik wat foto's onderweg gemaakt van verschillende gekleurde panden om die op relive te zetten.
In Steenwijk heb ik even bij de Hema op het terras gezeten om wat te nuttigen en om de dreigende luchten even af te wachten. Vanaf Havelte moest ik via Nijeveen rijden om in Meppel te komen en daar was ik op het overnachtingsadres om goed vier uur bij mijn nicht, waar ook haar moeder mijn tante kwam te eten.

Ha Ellert, Leuk dat je weer op (fiets) pad bent gegaan. Rondje Drenthe is prachtig. Heb het jaren geleden ook gedaan. Ik herinner me dat er 500 km fietspad lag in Drenthe. Veel plezier! Groeten, Anne

Anne Neve 2020-06-09 15:41:23

Veel fietsplezier Ellert en succes!