Naar Rome dag 22 82 km

Italië, Ferrara

Na een hele nacht met regen en onweer vertrokken we naar Ferrare en onderweg hebben we nog een klein spatje regen gehad, verder was het droog en broeierig. Op fietspaden staan vaak paaltjes en fiets je in een groep dan roept er vaak iemand, paaltje. Dat is Truus vanmorgen ontgaan en is daartegen aangereden, gelukkig niet verwond en weinig schade aan de fiets, maar wel zaak van oppassen. Onderweg kwamen we de velden met sojabonen weer tegen, waarvan we dachten dat het doperwten zouden zijn. In het vlakke land zie je overal de slanke hoge kerktorens staan, vaak los van de kerk. De route liep grotendeels langs of nagenoeg bij de irrigatie kanalen die in het gebied aangelegd zijn. Nog één keer kruisten we de Adige om er definitief afscheid van te nemen en naar de Po te fietsen die we voor Ferrare moesten oversteken. Dat kon niet over de brug omdat die gerenoveerd werd en volledig afgesloten, wat dan gelukkig was er een pontje waar we de brede rivier konden oversteken, net twee minuten voor half drie, op tijd voor de overtocht van half drie, want dan zou hij pas volgens aanduiding om half vijf gaan. Om de stad Ferrare in te komen was even zoeken, maar een gepensioneerde politie agent begeleide ons op de fiets naar de Dom. Nadat we de kerk bekeken hadden brak er een onweersbui los en zijn toen maar op een overdekt terras gaan zitten om de bui af te wachten, daarna naar de camping gereden, toen er nog een bui losbarsten. Onderweg vandaag reden ons nog vijf racefietsers uit Nederland ons voorbij die ook naar Rome gingen, één van de mannen was ook in Santiago aan het Wad geweest, om te zingen in het koor. Dat was het voor vandaag.