Hanze dag 8 70km

Duitsland, Lübeck

Gisteravond hebben we voor de derde keer bij een Griek gegeten, er blijken heel wat te zijn in Duitsland, maar ze hebben ook een uitgebreide menukaart dus voor ieder wat wils. Vanmorgen uit de Schlafhütte vertrokken naar de eerstvolgende plaats om een ontbijtje te nemen bij de bakker. Na stukje gereden te hebben bleek Hanny haar fietshandschoentjes bij de bakker te hebben laten liggen dus maar even ophalen. Vanaf Ulzburg liep er een trambaan naar Bad Oldesloe wat nu een fietspad is en dat weinig hoogteverschillen heeft. We konden de glooiingen van het landschap wel mooi zien met zo hier daar weer bloeiende koolzaadvelden. Onderweg was er ook nog een plek met grote zwerfstenen die in de ijstijd daar gekomen zijn vanuit Scandinavië. In Bad Oldesloe zijn we van de route afgeweken om de gedenkplaats van Menno Simons te bekijken, Daar troffen we ook andere mensen uit Fryslân, waar ik in Akkrum nog mee gesproken had op het Saint Jacques café uit Buitenpost. Zij gingen daar heen als Doopsgezinde pelgrims. Na de koffie in Bad Oldesloe fietsten we eerst een stuk langs de Trave, maar moesten die op een gegeven moment verlaten en kwamen toe in een heuvelachtig landschap met klimmen en dalen. Dan ben ik wel erg gelukkig met mijn ondersteuning op de fiets. Voor Lübeck gingen de laatste 10 km langs het kanaal Lübeck-Elbe wat niet verhard was maar geen klimwerk meer gaf. Door de stad zijn we naar het hotel gegaan en later weer op de fiets zonder bagage om de stad te bezien en te eten. Lübeck vind ik een bijzonder mooie stad met veel baksteengotiek gebouwen en was vroeger de belangrijkste Hanze stad

Ik zie geen wolkje aan de hemel, heerlijk!!!!

Cobie den Oudsten 2023-05-13 21:49:11

Grappig dat je zo ver van huis bekenden tegen komt. Lübeck lijkt mij, naar de fotos te oordelen, een interessante stad zeker wat de architectuur betreft