naar Rome dag 27 93 km

Italië, Assisi

We fietsten vandaga een heel eind in het dal van de Tevere of tewel de Tiber en dan denk je het zal wel aardaig vlakke route worden, zo werd het ons voorgeschoteld, maar ondertussen gaat het ook in het dal langs de bergranden nog veel op en neer. De camping lag haast onder de snelweg en de een heeft er meer last van gehad dan de ander en kon minder goed slapen door het verkeer of honden geblaf. Het sanitair liet ook te wensen over en was zeer gedateerd, de douche die ik gebruikte kwam het water niet uit de douchekop maar uit de slang dus die moest proberen hoog te krijgen om water over mij heen te spoelen. De stad Citta de Castello hebben we gister maar links laten liggen want we waren aardig vol van de dingen die we gezien hadden. Vanmorgen was ieder op tijd vertrokken omdat er ook tijd moest zijn om Assisi te bezoeken en dan vooral de kathedraal van genoemd naar Francisco met veel fresco's op de wanden en de plafonds. Onderweg veranderde het landschap in glooiende hellingen met tabaksplanten en later ook weer mais dat nog niet geoogst was. Onderweg na Umbertide hebben we nog een heel oude kerk bezocht met een grote crype waar ook diensten gehouden konden worden. Om in Assisi te komen moesten we het dal van de Tiber verlaten en weer de heuvels in fietsten, dat met het warme weer een aardige inspanning kost en dat omdat er maar weinig schaduw van bomen onderweg is. Ook Assisi ligt tegen de heuvel en moesten we daarvoor klimmen om bij de stad te komen. We hebben de fietsen voor de stad neergezet en zijn toen lopend omhoog gegaan naar de kathedraaal met heel veel kapellen en een onderkerk en boven kerk, vaak te veel om in een keer te bezien, ook de tombe van Franciscus is daar. Het warme weer zorgde ervoor dat we veel stops maakten om wat te drinken en toen kwam die vervelende klim naar de camping van 15 % die we niet konden fietsen maarzeulend met de fiets naar boven moesten zien te komen. Antoon had wel een alternatief gewatsappt maar dat kwam voor ons te laat en daarbij moest evengoed geklommen worden. Uitgeput kwamen we op de camping en dat gold voor velen. We aten daarom ook wat later, maar de maaltijd smaakte weer voortreffelijk.

Ellert, jullie schieten mooi op, (volgens de Reitsma-route) nog een kleine 200 km (maar ook nog bijna 2.000 klimmeters) en jullie staan op Sint-Pietersplein. Nog een mooie fietstocht verder. Groetnis, Harm