Dag 08 Lutherstedenreis 80 km

Duitsland, Wutha-Farnroda

Ook vanmorgen draaiden de wieken van de vele windmolens hier in Duitsland niet, dat wil zeggen het was windstil. De temperatuur steeg gauw naar hoge waarden en nog is het 27 graden. Langs de weg staat de jasmijn in bloei en die ruiken zo lekker. Bad Hersfeld is een mooie stad met een imposante ruïne van een hele grote stifstkerk. Om te eten heb ik eerst een ronde door de stad gemaakt en kwam op verschillende manieren Luther tegen. Dat wil zeggen Bad Hersfeld is een overnachtingsp[laats voor Luther geweest toen hij naar de Rijksdag in Worms moest en weer terug ging naar Eisenach. Men heeft er een pelgrimsroute van gemaakt met beschrijving van de verschillende etappes. Mijn reis van Bad Hersfeld was een dus een stukje Lutherweg en dan begrijp je nog niet helemaal wat het geweest moet zijn zo'n tocht waarschijnlijk te voet te maken. In Bad Hersfeld zijn net als in zoveel andere Duitse steden veel eetgelegenheden, maar het zijn Italiaanse, Thaise, Oosterse of Griekse tenten en og meer, maar ik had zin in schnitzel met patat en dat is uiteindelijk gelukt. Vanmorgen zat ik al voor negen uur op de fiets, want in de DJH was het erg rustig, dat zal vandaag wel anders zijn want in verschillende Bondsstaten was het een Heilige tag dus vrij met een lang weekend. Dat is me al vaker overkomen dat men Sacramentsdag vierde.
De Lutherweg van vandaag hield in dat ik 200 m klimmen moest, en elke keer dat er een bocht was denk je dit zal de laatste helling wel zijn, maar dat ging door tot een dorpje met burcht, maar daarna kwam de afdaling van 200 m en dat ging goed. Was op tijd in Eisenach en een terrasje genomen, maar informeren hoe je bij de Wartburg komt. Dat kan met de bus maar die is net weg dan maar lopen het Luther Erlebenispad. Onderweg staan allemaal grote borden met afbeeldingen uit het leven van Luther en teksten. Die heb ik niet allemaal gelezen, zullen ook wel op internet staan, want dan kom je niet veel verder. Het is een pittige klim van drie kwartier en is wel de moeite want het is een indrukwekkend gebouwen complex en een mooi uitzicht over de stad. Ben ook maar weer lopend naar beneden gegaan en wilde nog een stukje verder fietsen. Het uitgezochte pension was ik al voor bij voor ik er erg in had en moest bijna 2 km terug fietsen, dat werd me te gortig en maar een route door de dorpen genomen zodat ik in Wutha een hotel vond met alleen nog een tweepersoonskamer voor een tweepersoonsprijs, maar ja je doet wat en wilt ergens overnachten.
Groeten allemaal en bedankt voor de reacties.

Wer in heal ferhaal mooi om te lezen.