dag 21 Lutherstedenreis 114 km

Duitsland, Oldenburg

Weer in Nederland met Nederlands weer, gelukkig regende het niet zo hard, zodat ik nog wel door kon fietsen vanaf de grens, eerst naar Oude Schans voor een kof koffie en in het museum een adres zoeken om te overnachten. Dat deed ik via de Vrienden op de fiets app op mijn telefoon en noteerde een aantal adressen. Drie in Blijham, maar de eerste was stomverbaasd dat iemand zonder eerst te bellen langs kwam, dan maar naar het volgende en die waren niet thuis, niet verder gezocht in Blijham en maar door gefietst naar Winschoten aan de Blijhamsterweg, kon eerst het huis nummer niet vinden omdat het achter een doorsnijding van de weg achter bomen ligt. Ook deze mensen hadden niet eerder meegemaakt zonder vooraf aanmelden, maar kon wel komen overnachten. Eerst douchen en dan een kopje koffie en l Dater met een paraplu van hen de stad in om wat te eten, de eerste die ik tegenkwam was de chinees dus altijd goed en lekker gegeten. De rit vanmorgen ging door Oldenburg een mooie stad met een bijzondere protestantse kerk, van buiten lijkt het dat het een rechthoekig gebouw is maar van binnen is de kerk rond met een een grote koepel in het midden. Na een regenbuitje, langs een weg met bomen zodat je af en toe nog droog blijft, richting het Fehn gebied van Duitsland. Heel bijzonder een mooie kerk aan het kanaal en een turfscheepje er voor. Later nog eens een turfschip van 19 ton met de naam "de twee gebroeders" Eernewoude. Het is geen saai gebied, maar redelijk afwisselend, maar wel met lange rechte stukken vanzelf. Dan maar eens op de buienradar kijken want Wiets meldt dat er om 16.00 uur veel regen komt. De vaart er in gezet om proberen de bui voor te blijven, nou ja de regen kwam pas in Nederland maar niet erg hard en zo een beetje nat door de vrienden op de fiets ontvangen, die net een week naar hun caravan op Kleinvaarwater op Ameland geweest waren, dus gespreksstof genoeg. Maar mijn spraakwater voor vandaag is ook genoeg.