Dag 4 Rondje Groningen 96 km

Nederland, Ter Apel

Vanmorgen om kwart over negen vertrokken van een heel goed overnachtingsadres. Na goed geslapen te hebben en een goed ontbijt genuttigd te hebben op weg naar Nieuw Statenzijl op de grens met Duitsland, waar ik vorig jaar met de Dollardroute ook al langs gefietst ben. Toen had ik weinig aandacht voor de grafstenen van Oterdum, maar ben er nu even wezen kijken, het industrieterrein loopt tot hier. In Termuntenzijl was weinig te beleven alleen kwamen er van camping een paar mensen met de fiets tegen de dijk op klimmen. Op Nieuwstatenzijl stonden enkele campers en een koffiekar, maar ik ben doorgefietst aan Duitse kant naar Bad Nieuweschans. Daar heb ik gepauzeerd en broodjes en een bak kwark gekocht. Na het verdronken Reiderland wat nu een natuurgebied is kom je in de richting van Bellingwolde. Hier staan de mooiste boerderijen van Nederland en het is een genot om hier langs te fietsen. De meeste boerderijen zijn gebouwd eind 1800 begin 1900 toen het bijzonder goed ging in de landbouw na het kunnen gebruiken van kunstmest. De voorhuizen zijn in de stijl van Art nouveau en de Jugendstil. Dat kun je ook in de Groningse dorpen op het hoge land zien waar de herenboeren een rentenierswoning gebouwd hebben langs de wegen die dorp uitlopen. Van Bellingwolde met veel bomen fiets je langs lanen en kijk je uit op enorme grote velden aardappels en graanland. Hier en daar is een groenstrook aangelegd langs de kanalen zoals die zijn aangelegd door J.B. Tijdens naar wie een kanaal en een weg is vernoemd. Er staat zelfs een gedenksteen om hem te bedanken en te eren door de boeren en de gemeente. In Bourtange is het altijd goed vertoeven en even een terrasje pikken. Dan gaat het verder over mooie fietspaden langs de Ruiten A door natuurgebied. Ik kwam ook nog langs de camping waar Jits en Wouter vorig jaar stonden en wij een bezoekje brachten vanwege Minthe haar verjaardag. Op een kruispunt bij het kanaal van de Ruiten A nog met een bewoner staan praten en daarna richting Ter Apel, eerst in het centrum een pinautomaat opgezocht om de overnachting te kunnen betalen. Die overnachting is dit keer in een Pipowagen, maar het slapen daarin zal ook wel lukken. Heb in pizza laten komen die prima smaakte. Goed nacht allemaal.

Vorige week waren wij in Bad Nieuweschans. In het bad! Je had ook even een bad kunnen nemen.Zo goed voor lichaam en geest. Wat is het toch mooi in nrd.Groningen. Voor straks lekker slapen in de Pipo wagen. Anneke.

Anneke Bos 2021-06-10 20:51:19

Mooie foto's Ellert, groetjes,

Agnes Kuipers 2021-06-10 20:58:19

Weer een mooie route Ellert.

Piet van der Pennen 2021-06-10 21:48:02

Mei wille dyn belevenissen wer even lêzen.