Camino Santiago dag 5, 85 km

Frankrijk, Saint-Quentin

Op de camping in Marchiennes stonden de tenten ver van het toiletgebouw en gingen de meesten er op de fiets heen. Dat was ‘s nachts geen optie vanzelf, dus ieder heeft het op zijn of haar manier opgelost. Het was een sobere Franse sanitaire voorziening. We vertrokken weer om negen uur van de camping en moesten door het stadje fietsen wat eveneens een beetje mis ging, om op de track te komen.
Bij Wasnes au Bac hebben we Franse koffie gedronken, meer petit dan grande maar het was een café anex tabakswinkel. Voorbij dit dorp kwamen we over het Caneaux de Sensée dat ik al drie keer eerder gepasseerd was. Nu twee keer naar Santiago en een keer op terugweg van Orleans en met de Groene Valleien route. Tegen 12.00 u kwamen we in Cambrai aan om de stad te bezien, stempel halen en lunchen.
Nu volgt een stuk met veel klim en daalwerk, voor sommigen een eerste test voor wat komen gaat. Het hoogtepunt van 147 m lag na de Source de l’Escaut waar we een Groninger troffen die ook op de fiets naar Santiago alleen ging en onderdak zocht, maar niet in de Jeugdherberg terecht kon. De JD gaat officieel pas morgen open en daarom konden we de camping niet benutten en slapen in het gedateerde gebouw met verouderde matrassen en krakende bedden. Alleen bij de dames afdeling had men nieuwe matrassen en omdat die niet allemaal bezet waren hebben we stilletjes wat geruild.

Leuke blog we volgen het iedere dag met veel plezier hoe het onze zus en schoonzus [ Wilma] en de andere fietsers vergaat. Bon Route