dag 3 Rondje Drenthe van Leek naar Nieuw Schoonebeek 124 km

Nederland, Nieuw Schoonebeek

Na een goede nachtrust en een gezellig ontbijt ben ik om kwart over negen op de fiets gestapt. Omdat het vandaag een lang traject is probeer ik een stukje af te snijden door niet langs de noordkant van de Onlanden te rijden maar onder het Leekstermeer door naar Peize te komen. Vandaar gaat de route naar Eelde-Paterswolde en maakt een bocht om het vliegveld om dan weer via Yde naar Glimmen via de Punt te volgen. In Zuidlaren gaat de route via het terrein van Dennenoord wat ik nog niet eerder gezien had. Dan volgen er mooi stukjes over de heide naar Annen en Eext en heb dan al 50 km op de teller staan, dus tijd voor een kop koffie. Dat kan in Gieten waar de bakker een terras geopend heeft voor lunchgerechten. Vanuit Gieten rijd ik over een oud spoortrace en kom zo in Gasselte en het Drouwenerzand, hier buigt de route af naar Buinen om later langs de LOFAR attennes te gaan. De paaltjes hebben een attenne, die deel uitmaken van de grootste radiotelescoop met een diameter van duizend kilometer en het hart in de UIlebeken bij Buinen. Na Gasselte kom ik eerst nog lang een paar hunebedden, waar ik vorig jaar ook langs moest voor een foto om de Ronde van Nederland te fietsen. Door een Limburgse mevrouw heb ik mijzelf op de foto laten zetten en we kwamen verder gemakkelijk aan de praat omdat zij zag dat ik uit Fryslân kwam. De lucht was de hele dag bewolkt maar er kwam geen regen uit, maar was zo nu en dan wel fris. De route ging dan door het langgerekte gebied van de verveningen. Voor Emmer-Compascuum volgde de route een oude veenbeek de Runde met een mooi breed betonfietspad. Een heel afwisselend mooi gebied, vergeleken de veenkoloniën. Voorbij Zwartemeer zou ik het fietspad langs de Duitse grens nemen, maar dat was afgesloten om er een betonpad aan te leggen. Ik kon wel een ander betonpad nemen en moest daarvoor dus een stukje omrijden. Even na vijfen kwam ik op mijn slaapadres, waar ik ook de maaltijd kon nuttigen, die prima smaakte.