Dag 16 in Berlijn

Duitsland, Berlijn

Gister had ik een gpx route op mijn Gps gedownload, maar bij vertrek vanmorgen wisten we niet precies wat de goede rijrichting was, dus hebben we wat rondgefietst voordat we het pad gevonden hadden en langs Checkpoint Charly langs kwamen. Daarna kwamen we langs de het gebied waar de gebouwen van de SS en geheimen dienst gevestigd waren, is nu een presentatie van de tyrannie van de Terreur, een heel indrukwekkend foto galerij met een stuk muur op de achtergrond. Verder fietsten we langs de Brandenburger Tor en het Reiksdaggebouw. We kwamen langs de Spree waar veel rondvaartboten voeren en veel mensen genieten langs het water. Ook liep de route over er een begraafplaats waar de muur middendoor ging. Bij de Bernauerstrasse was een herdenkings tentoonstelling en een toren, waarvan af de muur het niemandsland kon zien. We kwamen daarna weer op de Alexanderplatz waar we koffiepauze hielden. Via de Alexanderstrasse en deHolzmarktstrasse kwamen we bij de East Side Gallery waar het langste stuk van de muur nog staat en kunstenaars uit 21 landen hun beelden op de muur hebben geschilderd als symbool van de overwinning van de Duitse deling. Het is een historisch getuigen van de onmenselijke DDR grensregionen dat een van de meest bezochte toeristisch plek is van de hoofdstad Berlijn. Toen hadden we wel zover gezien dat we terug gingen naar de loft en niet meer naar de Gedachtenis Kirche zijn gegaan, maar een gelegenheid hebben gezocht waar we konden eten. Morgen vroeg op om met de trein naar Dresden te gaan.