Dag 28 naar Boedapest 55 km

Hongarije, Szentendre

Het lijkt of we elke dag eerder klaar zijn met de tenten leeg te halen en naar beneden en de haringen eruit te halen. Vanmorgen was het kwart voor negen dat we klaar stonden om te vertrekken en kon Wim de muziek aanzetten om ons een goede fietsdag te wensen en uit te zwaaien. Nu was de route vandaag niet zo lang maar er zaten wel twee pontjes in. We zijn daarom eerst naar de basiliek in Esztergom gereden om die te bekijken en natuurlijk foto’s te maken. Deze basiliek is het grootste kerkgebouw van Hongarije en was de hoofdkerk toen Esztergom hoofdstad was van Hongarije. Het pompeuze gebouw maakt wel een enorme indruk maar is redelijk sober en wordt ook gerestaureerd, vandaar dat we grote koepel die je al van verre kunt zien niet goed van binnen konden bekijken. Volgens het boekje zouden we nu een goed fietspad krijgen, maar dat was niet bijzonder en hield plots op. Voor Visigrad hebben we koffiepauze gehad en dachten in Visigrad veel Romeinse dingen te zien, maar dat was beperkt door een later bebouwd paleis en één gereconstrueerde poort. Verder fietsten we om een lunchplek te zoeken, dat was bij het veer dat ons naar het grote eiland tussen de twee armen van de Donau lag. Het veer vertrok om het uur naar de overkant en dan bleef er voor kwart voor een weinig tijd voor de lunch. Omdat de anderen van onze reis er ook waren vertrok het veer, maar kwam weer terug om de anderen te halen, zodat we geen uur hoefden te wachten. Onderweg was bij een begraafplaats een aula gebouwd met een overkapping waaronder bankjes stonden, dus daar konden we allemaal onze lunch verder nuttigen. De route lag na het stukje fietspad op de N11 dat een drukke weg is en de Hongaarse automobilisten houden geen rekening met fietsers. Gerard had ons geïnstrueerd om in groepjes van drie achter elkaar te fietsen omdat het veiliger is als auto’s moeten uitwijken voor een tegenligger. Ook op het grote Donau eiland reden we over een verkeersweg met redelijk wat autoverkeer. Om bij de camping te komen moesten we weer overvaren, maar dit was een redelijk grote autopont, waar we snel overgezet werden. We reden de camping om drie uur voorbij om het stadje Szentendre te bekijken en wat te gebruiken. Het is een heel aardig toeristisch stadje met veel terrasjes en winkeltjes en diverse kerken. Na wat geslenterd zijn we aan de rivierkant op een terras gaan zitten om wat te drinken op deze warme dag van 28 graden, wel fietsten we veel over lommerrijke wegen, zodat de warmte wat meeviel.
Nu maar weer afwachten wat Ab de kok ons voorzet.

Morgen jullie laatste fietsdag, ga er nog van genieten. En daarna lekker een paar dagen uitrusten en vakantie vieren. Nog heel veel gezelligheid gewenst. Hartelijke groet, Paulien Hermes.

Paulien Hermes 2021-09-09 18:34:18

Het einde van jullie tocht komt in zicht!! Fijn en ook wel jammer dat het er dan weer op zit. De gezelligheid van de groep zullen jullie zeker missen. Dank je wel Ellert voor je dagelijkse verslag. Ik heb ze allemaal met veel plezier gelezen. Het geeft mij het gevoel dat ik een ietsepietsie bij jullie fietstocht betrokken ben. Wil je Hanny weer mijn lieve groeten doen. Geniet van de laatste mooie dagen, Elly

Elly Gijtenbeek Heijstek 2021-09-09 21:36:42

Geniet van jullie laatste fietsdag, heel veel plezier.

Derk van Herk 2021-09-10 09:47:29

Jullie zijn er bijna Het was fijn je reisverslagen te lezen en de foto's te bekijken Ellert. Bedankt Met Hanny binnenkort jullie tocht en de bevindingen er omheen nog eens doornemen. Echt een leuk vooruitzicht.