Dag 17 naar Boedapest 70 km

Duitsland, Straubing

Voor vertrek vanmorgen hebben we eerst een foto gemaakt van de groep met het bord dat we over de helft zijn van onze fietstocht naar Boedapest. De totale lengte zal niet de 2000 km halen maar hooguit 1800 km, maar dat maakt de reis niet minder. Het eerste gedeelte van de rit ging weer naar Regensburg over het Naab fietspad en verder over dorpswegen omdat het fietspad langs de Donau afgesloten was wegens aanleg van buizen die overal langs de weg lagen. Bij Regensburg ging de route via de track en kruisten we de rivier de Regen waar de stad na vernoemd is. Na negen km zagen we het Walhalla een nagebouwde tempel vanher Pantheon in Athene gebouwd in 1830 uit marmer voor de koning Ludwig 1. Een imposant bouwwerk wat we vanaf beneden konden zien en foto’s maken. Dit deden we nadat we in Donaustauf hadden koffie gedronken met cheesecake in een nette gelegenheid.
De fietsroute langs de Donau liep achter een dijk zodat we weinig van de rivier konden zien. Voor de verandering weken we van de track af om in Wörth te kijken en ons broodje op te eten. Toen we zouden vertrekken begon het licht te regenen en even later kon de jas weer uit, maar bleef het koel weer. We fietsten veel tussen de maisvelden en konden dan weinig om ons heen zien. Daar de dag afstand maar 76 zou zijn, hebben we stad Straubing bezocht en kwamen onder de indruk van de enorme gebouwen en de prachtige basiliek St Jakobus. Op de camping aangekomen werden door sommigen de voetbalwedstrijden bekeken of beluisterd van deze zondag.