naar Rome dag 5 83 km

Duitsland, Camping Heidelberg aan de Neckar

Slapen in een tent brengt natuurlijk zijn beperkingen mee, hadden we in St Goar bij de Loreley last van de harde muziek tot midden in de nacht en het geluid van de treinen aan weerszijden van de Rijn, in Jülich was het net of de auto's van de autobahn dwars door je tent reden en dat lawaai ging de hele nacht maar door. In Leeheim hoorden we de vliegtuigen van het vliegveld Frankfort opstijgen, maar dat weerhield je er niet van om in slaap te vallen. Wel hadden we hier erg veel last van mieren ze zaten en liepen overal, de grond was zo droog dat er grote scheuren waren en veel plekken waar ze de grond uit kwamen. Verder kunnen campinggasten die met elkaar fietsen soms ook veel lawaai maken vooral als er moppen verteld worden tot laat in de nacht. Toch staan we allemaal om zeven uur op en gaan om acht uur aan tafel voor het ontbijt wel of niet gedouched hebbend want de was gelegenheid was ver op de camping gelegen. Om half acht beginnen we om onze tent op te ruimen de bedden eruit en de haringen uit de grond trekken en alles netjes in bakken bij de transportauto brengen. Dan staan de eersten al voor negen uur klaar om te vertrekken en de route naar de camping die Antoon heeft aangegeven met coördinaten te rijden. We vertrekken in drie groepen eerst de gewone fietsers en dan de e-bikers en de laatste groep zijn de drinkebroers. Zoals alle dagen komen we elkaar steeds weer tegen op de terrasjes om het nodige tot ons te nemen. De route van vandaag was mooi maar er valt weinig van te vertellen, alleen dat we een grote das door het veld zagen lopen en een ooievaar op de weg bleef staan. We kusten de Rhein nog een keer bij Gernsheim waar veel industrie is, we fietsen door naar Losch om koffie te drinken en rijden door een mooi natuurgebied. Voor Weinheim houden we een stop om te lunchen en nemen in Ladenburg een terrasje om het vocht gehalte op peil te houden. Heidelberg lokt ons aan de overzijde van de Neckar maar we blijven aan de noordzijde om zo naar de camping te gaan die aan de rivier gelegen is, waar we morgen een rustdag zullen hebben. Het weer was vandaag weer prima en er was gelegenheid om de fietskleding te wassen en te drogen te hangen.

Geniet van je vrije dag Ellert!