Dag 18 naar Boedapest 92 km

Duitsland, Tiefenbach

Voordat we vanmorgen vertrokken hebben we eerst een camper uit de drek geduwd van twee dames die vast waren komen te zitten. Daarna gingen we gelukkig droog op stap voor onze rit op maandag richting Passau. We fietsten door Bogen maar hebben daar geen foto stop gehad en zouden langs de rivier fietsen, maar het fietspad was afgesloten wegens werkzaamheden aan de dijkversterking. Na een lange omweg kwamen we bij Mariapasching weer bij de rivier, waar we verwachtten om koffie te drinken, maar er was niets, zodat we verder moesten fietsen naar Metten. Daar dachten we in de zon bij een bakker wat te kunnen gebruiken, maar men had geen toilet die nodig was voor de dames. Dus dan maar naar de overkant waar een gelegenheid was met groot terras en waar we grote stukken Torte bij de koffie konden nuttigen. Het dorpje had een groot klooster met kerk en terug naar het Donaufietspad gingen we langs een smal beekje met haast 10 meter hoge dijken om het water met hoge waterstroom te kunnen keren. Naar Deggendorf was niet ver meer en daar hebben we wat foto’s gemaakt van het mooie stadhuis en kerk. De route ging daarna wel dicht langs de rivier maar er zat een snelweg tussen met enorm veel verkeer en dus ook lawaai. We waren blij dat het fietspad over de weg het natuur in ging, waar we uiteindelijk een plekje vonden om te lunchen. Verder fietsen we en zagen een openbaar prieel aan het water wat wel wat mooier geweest was. Het fietspad liep vanmiddag vaak heel dicht bij de rivier die snel stromend en een hoge waterstand had. Het gelukte niet om een terras te vinden mede omdat het maandag is en men pas na vijf of zes uur open ging, dus dan maar doorfietsen terwijl we ondertussen ook nog een regenbui kregen. Op de camping die hoog het dal in lag, dus nog even klimmen, was het droog en konden we onze tenten weer opzoeken.