Omringdijk

Nederland, Enkhuizen

Nu het weer mooi weer is kun je ook weer een fietstocht maken en heb ik gekozen om in twee dagen zoveel mogelijk van de Westfierse Omringdijk te fietsen.
Sommige gedeelten vallen samen met de Zuiderzeeroute of een ander LF route die ik al eens gedaan heb en maak daarom mijn eigen route.
vandaag naar Enhuizen gereden om van daaruit naar Hoorn langs het IJsselmeer te rijden en Hoorn en de uitbreidingen links te laten liggen om ook eens wat anders van West-Fiesland te zien. ER staan hier heel veel kleine huisjes zoals in Broekerhaven en vaak met een houten boven gevel. OOk hebben veel woningen een gebroken kap zodat de bovenverdieping wat beter te gebruiken is. Ook omdat de bovenverdieping van de huisjes maar klein zijn hebben ze veelal aan de zijkant grote dakkapellen erop gebouwd. Ik was ook onder de indruk van de kerkgebouwen die hier staan, vooral veel katholieke maar ook enkele oude protestantse kerken die er nog goed uit zien.
VAnzelf zijn de stelpboerderijen ook een lust voor het oog met deels riet bedekt. Verder zien we hier veel fruitteelt voor Hoorn en na Wognum veel graslanden en onder Medemblik veel tuinbouw zodat je over de koolsoorten kunt ruiken. In Wervershoof ben ik even bij Peter de Santiago mede reiziger aan geweest. In Enkhuizen heb ik een rondje gemaakt langs de huizen waar we gewoond hebben en bij de havens langs. In het Rijksmagazijn waar mijn vader werkte zit nu een kleine horeca onderneming en heeft er een glazen stukje bij aangebouwd. Zo heeft elke tijd zijn veranderingen.