Dag 05 Lutherstedenreis 103 km

Duitsland, Schloß Holte-Stukenbrock

Was het gister redelijk druk op de fietspaden, vanwege het mooi weer, maar er was ook overal wat te doen van sportgebeurtenissen tot boerenmarkten of andere dorpse activiteiten zodat het soms moeilijk was er door te komen in de dorpen. Vandaag bewolkt en een stevige westenwind, zodat de wens mij toegedacht dat de wind de goede kant uit waait vandaag uitkomt. In het hotel waren nog drie mannen uit Nederland die de route R1 fietsten naar Berlijn en vandaag ook tot Höxter wilden komen, maar hier op een camping wilden overnachten in een blokhut. De route van vandaag slingerde aardig, maar dat is om de mooie plekjes te laten zien en wil je afsnijden dan moet je vaak langs doorgaande wegen fietsen. De drie mannen waren gister verkeerd gefietst want ze wilden de bordjes volgen en dat lukte niet helemaal. Mijn vaste leidraad is de GPS die ik thuis al ingesteld heb en zo mogelijk de grootste kronkels er uitgehaald. Wel wilde ik van de route afwijken om de Emsquelle te bezien op 130m. Het stelt niet veel voor maar men heeft er wel een leuke wandeling over houten bruggen bij gemaakt. Het echte klimwerk kwam tegen de middag over het Eggebergte naar 300m en verder wat op en neer. Bij Detmold waar ik bovenlangs gefietst ben heb ik een konditorei aangedaan en bij Extersteine mijn brood opgegeten. Daar waren ook Friezen die mijn sticker en vlagje zagen en een praatje maakten, zij waren ook op de R1 onderweg naar Berlijn. Later op het bankje drie mensen van Walcheren die nieuwsgierig informeerden. Onderweg nog wat foto's gemaakt van kastelen en langs een route met mooie uitzichten op bouwlanden met uiteindelijk weer een stijging naar 300m. Maar dan komt het Weserbergland en dat houdt in dat je moet afdalen en voor de wind naar de Weser in Höxter op 100 m hoogte.

Ellert nog even ter aanvulling: Facebook C2E vind je onder: cycle2explore.webs.com

Hanny Kroon 2017-06-12 19:50:52

Zo te lezen weer een prima dag met leuke ontmoetingen Hier ook stormachtige wind Vanmiddag gewandeld over het park Gistermorgen naar de kerk geweest in Ballum C was hier nog nooit geweest overdag lekker buiten gezeten S'avonds gefietst we waren goed en wel thuis toen het begon te regenen Jij doet het ook rustig aan en geniet wij evenzo Welterusten voor straks en een dikke tut

Corry en wietske 2017-06-12 20:43:43

Ellert, wij volgen je op de voet! Ga dus maar door met jouw reisverhaal. Tot morgen. Een goede fietstocht verder. Kees, Riek