Hanze dag 14 54 km Greifswald

Duitsland, Greifswald

Vlakbij het marktplein was een bakker waar konden ontbijten en het was twintig over acht dat we op de fiets zaten om onze Hanzeroute te vervolgen. We moesten eerst even zoeken hoe we bij de brug konden komen waarover wij konden fietsen naar het Eiland Rügen, maar dat lukte gauw en naast ons liep op grote hoogte de nieuwe autoweg met hangbrug voor het autoverkeer. Of het nog een Tolbrug was konden we niet vaststellen, maar dat was het ruim tien jaar geleden volgens mij wel, gefinancierd door de EU. Op het eiland reden over onverharde wegen en op oude spoorbanen, maar ook waren er stukken bij dat we toch een beetje moesten klimmen. Ook al is er een vaste verbinding bij Stralsund het blijft een eiland dat veel aangeprezen wordt als fietsgebied. Dat ervoeren wij ook omdat er ook mooie geasfalteerde fietspaden lopen over oude spoorbanen. Na een km of 25 gefietst te hebben hadden we wel zin in koffie en zagen bij Puddemin een mooi terras vlak bij het water, maar het ging pas om 16.00 uur open, toch probeerden we de aandacht te trekken en de mevrouw zei dat ze voor ons wel koffie wilde zetten. De vraag om Kuchen kon ze niet bevestigen want die kwamen pas uit de oven en waren nog niet geschikt voor presenteren. Toch kwam ze later zeggen dat we wel een keuze konden maken en dat ze klaar waren. Verder rijdend kwamen we bij het veer, waarvan de kassa aan de linkerzijde van de weg stond en wij meenden zo wel mee te kunnen met het veer dat klaar lag om te varen, maar dat lukte niet eerst moesten we een kaartje kopen en bleef het veer wachten zodat we toch mee over konden varen. De track liep nu vlak langs het water over een zeer hobbelig smal paadje, maar het alternatief was een weg met kinderhoofdjes, dus bleven we lang het water fietsen, maar waren blij weer gewoon asfalt onder de banden te voelen. We reden nu rechtstreeks naar het pension, want de italianen houden hier ook siësta van twee tot vijf uur. Tegen twee uur waren we er en hebben ons eerst opgefrist voordat we de stad ingingen en een en ander bekeken hebben, gingen we om vijf uur weer terug naar het pension en later naar de stad om te eten, dat viel niet mee want er waren alleen maar Italiaanse restaurants, dus hebben we spaghetti en een ijsje genomen, omdat we morgen wel een lange tocht voor de boeg hebben.

Ook deze dag weer veel water. Maar zo te zien goed weer Ga nog even googlen naar bezienswaardigheden in Greifswald

Diny Leijsen 2023-05-19 21:44:31

Wat een prachtige fietstocht!! En wat een heerlijk fietsweer!! Geniet verder!!

Cobie den Oudsten 2023-05-19 21:45:57

Leuk om te lezen! Tip: wij eten altijd aan het begin vd middag een warme hap als we een restaurant tegen komen. Dat fietst s middags een stuk fijner en dan hoef je s avonds geen restaurant meer op te zoeken (of op de camping te koken). Veel plezier en doen rustig aan! Selma en ik dtarten in augustus de route bij Stralsund.