Dag 18 Lutherstedenreis 15 km + treinreis

Duitsland, Stendal

Vandaag heb ik een verplichte rustdag, niet omdat ik dacht dat nodig te hebben, maar het weer deed dat eigenlijk wel. Toen ik gister de kaart nog eens bekeek zag ik dat er van Stendal niet alleen treinen richting Magdeburg rijden maar eigenlijk alle kanten uit en ook richting Wolfsburg en ik dacht als ik nau tot Oebisfelde met de trein ga dan zit ik gelijk in de richting van de rivier de Aller, die ik wil gaan volgen richting Fryslân. Op de gps had ik ook de DHJ van Wolsburg als waypoint gezet en zou dan misschien ook daar wel heen kunnen gaan. De stad Stendal is net als Tangermünde een Hansestadt en heeft een aantal gebouwen die daar aan herinneren, vooral de kerken en het oude raadhuis dat in de baksteengothiek is gebouwd dus geen gothic zoals op Facebook is komen te staan bij de stadspoort in Tangermünde. Kwart over tien op zondagmorgen is het nog stil in de stad en heb je alles wel gauw bezien. Dan maar naar Het Hauptbahnhof om te kijken hoe laat er een trein richting Wolfsburg gaan. Dat is eigenlijk haast wel elk half uur want het ligt aan de lijn Berlin-Hengelo-Amsterdam, allen in die treinen kan ik zomaar niet met fiets en al zonder reservering. Om goed twaalf uur ging er Regionale Bahn naar Wolfsburg waar je de fiets in mee mag nemen. Toen de trein in Stendal kwam stond de fietsenruimte helemaal vol maar gelukkig hij kwam helemaal leeg en een andere reizger en ik konden met gemak onze fiets plaatsen en met een soort veiligheidsriem vastzetten, wat doen ze dat in Duitsland toch veel beter dan in Nederland waar je voor je fiets meenemen ook nog apart moet betalen. De lucht betrok al aardig en onderweg begon het te stortregenen, maar ik zat droog en hopelijk is het weer droog als ik in Wolfsburg aankom. Dat was dus niet zo en eerst maar even afwachten en wat schuilen, totdat het wat beter wordt en maar gauw de Dhj opzoeken, waar voldoende ruimte is want ik ben de enige gast en heb de kamer voor mij alleen. Er is zelfs iemand die mij ontvangt en dat is ook wel eens anders voor vier uur of op zondag, dat men geen nieuwe gasten opneemt. Ondertussen is het een heel verhaal geworden en is het ook weer droog zodat ik misschien ook wel wat verder had kunnen fietsen, maar ik heb een andere keuze gemaakt en ga nu de stad maar eens bekijken.