Dollardroute naar Delfzijl 99 km

Nederland, Het Hogeland

Vandaag wel warm maar steeds korte stukjes gereden en veel water gedronken. Vanuit Leer ging ik de Ems over en fietste langs leuke dorpjes, maar niet alle kerken waren open. De route ging veel langs de binnenkant van de dijk en dat is soms wel saai. In Ditzum was de veerdienst naar Emden en Delfzijl al lang weg en ging pas s’middags weer dus dan doorfietsend naar Nieuw Statenzijl en even van de hoge af over een binnendijk met bebouwing. Op de grens is verder niks dus maar verder fietsen. Voor Termuntenzijl was een caravan waar je zelf koffie kon zetten en betalen. Dan is het nog 10 km naar Delfzijl en dat gaat langs de industrie en geeft dus een saai beeld. In Delfzijl heb ik een terrasjes opgezocht, maar die bij de haven zat vol, dan maar even binnen gezeten in de koelte. Langs het Damsterdiep naar Appingedam en een foto genomen van de hangende keukens boven het water. Wat fris gekocht bij een tankstation en water bijgevuld, ben ik rustig doorgereden via Onderdendam waar Winsum, waar de gastfamilie buiten zat en koffie kreeg aangeboden. In Winsum een eettent opgezocht en lekker carbonaten gegeten, daar was ik wel aan toe na twee vleesloze dagen. Morgen hoop ik vroeg in de middag weer thuis te zijn. Groeten Ellert.

Een prachtige tocht Ellert! Het noorden van Groningen vinden wij ook heel bijzonder. Goede thuisreis en tot ziens.