Hanze dag 9 82 km

Duitsland, Wismar

Vanmorgen hadden we ontbijt in het hotel genomen omdat het zondag was. Gisteravond door de stad gelopen en aan de Trave ergens buiten gegeten. Het hotel lag 2,5 km uit het centrum vandaan dus waren we op de fiets gegaan.Bij het hotel was ook geen berging voor de fietsen dus die hebben buiten gestaan, maar waren vanmorgen nog alle drie met toebehoren aanwezig. De rit ging eerst langs de Trave over een heel smal onverhard fietspaadje en dat erg hobbelde. Voor de Herrentunnel mag je niet met de fiets maar moet je met de shuttlebus wat binnen een paar minuten gedaan was en de fiets er weer konden uitladen om naar Travemunde te fietsen door bos en over grindpaden met nogal wat hoogteverschillen. De pont in Travemunde voer net naar de overkant maar we moesten toch eerst kaartjes uit de automaat halen wat ook wat problemen had omdat hij mijn bankkaart niet kon lezen. Op de pont zelf was geen controle of je een kaartje had en kon je het in een bus deponeren bij de ingang. Aan de overkant gekomen in Priwall met een moderne boulevard en een grote viermaster als museumschip. Er is bijna eb en vloed in de Oostzee dus fietsten soms vlak langs de waterlijn. Na de overgang bij de gedenksteen van het IJzerengordijn dus Oost-Duitsland hebben we niet stilgestaan maar verderop wel bij het sobere monument van het vergaan van het schip met vluchtelingen dat door de geallieerden gebombardeerd werd. Op het schip zaten zevenhonderd mensen vooral joden die de oorlog overleefd hadden en nu op 3 mei 1945 toch nog omkwamen. Dit verhaal komt ook voor in het boek Sunny boy. Het begin van het pad langs de kust was een hobbelig grindpad en later werd het een asfaltpad maar moesten ook heel wat steile heuvels beklommen worden. Mijn Garmin gaf aan dat we 400m vandaag geklommen hadden en dus bij wijze van spreke halverwege de Pyreneeën gefietst hadden. Pas om 13.00 uur vonden we een gelegenheid om koffie te drinken, maar er waren geen broodjes wel Kuchen die we genomen hebben. Verderop was een punt waar we de steile kustwand konden zien en foto's hebben genomen, ze waren er ook aan het paragliden. In Wholenberg hebben we even gerust en soep met brood genuttigd. Na nog wat slingers en hoogten kwamen we tegen vijf uur in Wismar aan bij ons appartement op de derde verdieping van een groot woonhuis. Er was geen lift dus de tassen moesten na deze dag ook nog naar boven gesleept worden. In de stad hebben we heerlijk gegeten, maar het was overal wel erg druk vanwege Moederdag. Wismar is een echte Baksteengothiek stad met veel kerken en panden uit die tijd.

Een interessante dag Klimmen, dalen, varen, shuttle bus en tenslotte Wismar. Fraaie fotos hoor!