Dag 1 van Sint Jabik naar Zwartsluis 107 km

Nederland, Zwartsluis

Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan en om kwart voor acht richting Sint Jabik gereden, daar de fiets van de auto en koffie gedronken in de kerk. We werden door Frans welkom geheten en na wat praktische informatie maakten we ons klaar voor vertrek. Eerst werd er door Wiep Koehoorn nog een groepsfoto voor de kerk gemaakt.
Op Pindat had ik de route opname wel geactiveerd maar nu achteraf is er niets opgenomen, morgen zal het wel beter gaan. Bij Berlicum moesten we over een heechhout en ging het verder over een smal fietspad langs het water. Vanaf Menaam vingen we meer wind die behoorlijk sterk was. Frans had ons aangeraden dat de mensen met een e-bike aan de binnenzijde gingen fietsen om de gewone trappers wat wind uit de zeilen te nemen. Van Oosterlittens fietsten we niet over het fietspad langs het water maar via Schrins om wat veiliger te kunnen fietsen met die harde wind. In Scharnegoutum was een koffieshop gepland. Vanaf Sneek reden we niet door de dorpen Top en Twel maar langs de oude Rijksweg naar Langweer. Voor Langweer moesten we met de pont en voordat iedereen betaald had kostte dat wel wat tijd. Nu ging het op naar Echten waar een lunch op ons wachtte, dat goed smaakte. Via Bantega waar een gedeelte weg opgebroken was naar Kuinre waar Fryslân verlieten. In Blokzijl werd een korte stop gehouden en gingen daarna verder via Vollenhove richting Zwartsluis waar enkelen hun overnachtingsadres hadden. Er is een gezamenlijke maaltijd in de sporthal van Hasselt waar we met de auto van de gastvrouw heen mogen rijden.