Camino Santiago dag 07, 68 km

Frankrijk, Carlepont

We konden vanmorgen op tijd kwart voor negen vertrekken want we hoefden geen tenten op te breken. De zon scheen en het was nog wat fris, maar we hadden er weer zin in, want we hadden goed geslapen en hadden geen last van de kou. We volgden de route helemaal langs het kanaal van Saint Quentin tot we over de waterscheiding met de Somme moesten. De track gaf een afwijkende route soms, maar Ellert en Hanny wisten dat we helemaal langs het kanaal konden.
Onderweg hebben langs de weg een plaspauze gehouden want er was geen andere gelegenheid. Het lukte ook niet in Flavy en Saint Simon een café te vinden, daarom fietsten we door naar Guiscard en daar was een bar en de dame had koffie. Alhoewel er niet genoeg kopjes waren moesten er eerst een paar leeg drinken die ze kon afwassen, maar de grande café smaakte goed.
De route had een paar lichte stijgingen en afdalingen en zo kwamen we in Noyon net op tijd bij de kathedraal, voor hij om half één ging sluiten en we een stempel konden bemachtigen. Bij de oude bibliotheek hebben in het gras gerust en ons broodje opgegeten.
Het volgende stukje van de route was snel afgelegd naar de abdij van Ourcamp, waar we een stempel kregen en als pelgrims gratis naar binnen mochten. Het is een zeer imponerende ruïne van een oude kerk en een groot hoofdgebouw. Bij de weg was een nieuw vvv bureau waar koffie en thee te krijgen was. Men moest eerst een bonnetje kopen en dan zelf aan het apparaat koffie of thee uitzoeken. Op het terrasje zaten we heerlijk in de zon en genoten ervan omdat het te vroeg was om naar de camping te gaan. Een klein groepje fietsten nog een stukje van de route om niet rechtstreeks naar de camping te gaan de anderen deden dat wel, maar goed vier uur was ieder er weer. Een rustige camping, alleen stonden we wat ver van het wasgebouw. Velen deden hun was in de wasmachine, alleen was er een die meende dat de droger ook wel kon wassen, gelukkig zag de beheerster het en hielp hem een beetje, ja als je thuis niet gewend te wassen kan zoiets gebeuren.