dag 6 Rondje Groningen 70 km

Nederland, Sneek

Vandaag de laatste dag van mijn Rondje Groningen om van Leek naar huis te fietsen. De hele week heb ik heel mooi weer getroffen alleen vandaag had ik het laatste stukje vanaf Joure een harde tegenwind. Voor twee uur was ik al in Sneek, maar was ook al vroeg vertrokken voor half negen. Dit was vanwege de werkzaamheden die door behulpzame mannen gedaan werden bij Sytske, het afbreken van haar blokhut die vermolmd was en waar ze door de vloer zakte.
Het eerste gedeelte reed ik langs de tegengestelde route van het boekje naar Bakkeveen om kwam weer langs de drie provinciën grenspaal die vanuit deze kant af goed te zien is achter een woning aan de weg. Voorbij Bakkeveen richting de Hemrik kom je langs een Poepengraf dat met een stenen kruis is aangegeven. Poepen waren arme Duitse arbeiders die zomers in Fryslân maai en hooiwerk deden en hard moesten werken. Op de terugweg naar huis bezweken er wel eens een en werd ter plaatse begraven, zo vind je bij Burgum en Twijzel ook zo'n gedenkteken. Tussen de bomen viel het wel mee met de wind en ook langs het Opsterlandse Compagnonsvaart is wel redelijk wat beschutting. De obstakels in deze turfroute moeten de schippers vaak zelf de bruggen en sluizen bedienen. In Gorredijk komen de kanalen samen en kan men heerlijk bootjes kijken. Dan volgt er een gedeelte zonder wijken naar Langezwaag en de Knipe totdat je in Heerenveen komt waar de vaarten nog wel open liggen en voor de recreatievaart en bevaarbaar zijn. Daarna gaat het naar Oude en Nieuwe Haske en ben ik om Joure heen gefietst richting Sneek. Daar kwam ik onderweg twee bruggen tegen die open stonden en het was druk met bootjes op de wateren en plassen. Zo kwam ik na een heerlijke week fietsen van 500 km weer gezond thuis.
Bedankt voor het meebeleven en lezen van mijn verslag. Hartelijke groeten Ellert.

Fijn dat je genoten hebt. Goede zondag en een groet, ook voor Wietske.

Anneke 2021-06-12 20:29:35

Dank voor je verslag.

Hanny 2021-06-12 21:51:25

Een mooi verslag en dito foto's Ellert! Zo krijg je een heel mooie indruk van de route en het mooie Groningse land. We zullen deze site benoemen op de website van Rondje Groningen. www.rondjegroningen.nu Erik en Hetty