Dag 4 Rondje Twente 104km

Nederland, Sneek

Vanuit Heerde is de kortste weg naar Kampen via de Kamperweg die langs de Woldberg gaat en er zitten nog wel een paar verhogingen in voordat je in Wezep komt. De dorpen buiten Fryslân zijn voor mijn gevoel allemaal veel groter dan in Fryslân en er staan ook veel appartementsgebouwen. Na Wezep komt het vlakke open land weer tevoorschijn en gaat de route naar de IJssel waar evenals bij Heerde een overstroom kanaal is gemaakt om het IJsselwater om Kampen heen te leiden bij hoge waterstanden zodat men in Kampen droge voeten houdt. Om op het Kampereiland te komen moet ik de brug over naar Genemuiden en heb dan een prachtig gezicht op de stad die zeker de moeite waard is om nog eens te bezoeken. Bij de stuwbalgbrug moet ik weer aardig klimmen en dan gelukkig weer dalen om in de polder verder te fietsen. Ik kies dan voor de Zuiderzeeroute naar Schokland aan de buitenzijde van de polderdijk. Het wordt tijd voor een rustpauze met koffie en dat doe ik bij het kerkje van Schokland, maar dan ben je nog maar halverwege het voormalige eiland dat nog veel langer is en aan de noordkant nog de haven te zien is. Vervolgens gaat het richting Emmeloord ook een grote plaats via schelpenpaadjes die behoorlijk smal zijn. Als ik Emmeloord bijna uit ben stop ik voor het eten van mijn broodjes. Het is dan nog 20 km naar Lemmer en vandaar 25 naar Snits maar dat zullen er meer worden. De weg door de polder loopt recht naar het noorden en het waait nog niet erg, want de windmolens staan allemaal stil. In Lemmer kies ik voor de Brekkenpolder met een pontje over de Rijn, maar bij de eerste brug wordt het mij duidelijk gemaakt dat het pontje alleen in de weekenden vaart en niet meer in de week omdat er geen vrijwilligers beschikbaar zijn. Dus rechtsom keer maken en de brugwachter had gelijk aan het begin van de weg was duidelijk op een bord aangegeven dat er alleen in de weekenden gevaren werd. Dan kies ik er voor om niet terg naar Lemmer te fietsen maar het pad naar Sloten te nemen, dan kom ik langs de plek waar een oude Joodse begraafplaats van Tacozijl is die ik toen ik hier de vorige keer hier langs reed gemist had. In Sloten is het rustig met volle terrassen en dan naar Spannenburg lekker voor de wind want die is naar het westen gedraaid en vanaf het IJsselmeer wat sterker geworden.
Nu komt nog een saai lang stuk naar Woudsend en Hommerts, maar dan is Snits ook al bijna in zicht. Bij Woudsend app ik Wietske dat ik daar ben en dus binnen het uur in Sneek kan zijn, maar als ik aanbel bij het appartement is ze toch verbaasd dat ik er al ben, maar daarom niet minder blij dat ik weer thuis ben. Dit was een mooie vierdaagse tocht als voorbereiding op onze reis naar Berlin en Dresden en Praag. Graag tot de volgende tocht dan denk ook weer op mijn vof fahrradmanufactur die prima bevallen is.

Je bent echt een kmvreter. Ik ben benieuwd naar je fiets. Nu heel en gezond blijven tot 2 juli

Hanny 2022-06-17 07:48:30

Moarn Ellert, hoe gaan jullie binnenkort naar Dresden? Volgens mij treint European Sleeper nog niet, ook kon ik recentelijk geen fietskaartje meer boeken op (snelle) treinen in Duitsland omdat door ‘het 9-euro biljet’ er geen fietsplaatsen meer beschikbaar zijn. Groetnis, Harm

harms.reizen 2022-06-17 08:35:13

Op 2 juli vertrekken Hannie, Ria en ik voor een fietsreis naar Berlijn en volgen de Radweg nr. 1. Van Berlijn gaan we met de trein naar Dresden om van daar naar Praag te fietsen. Daar de Euorpean Sleper nog niet rijdt gaan we met de dagtrein via Berlijn terug naar Nederland.

ellertfietst 2022-06-17 11:52:18

Weer leuke verslagen, Ellert. En alvast energie opgedaan voor de grote tocht binnenkort. Succes!