Dag 14 naar Berlijn 72 km

Duitsland, Berlijn

Vanmorgen vertrokken van Beelitz-Heilstätten met de mooie Art Deco gebouwen waarvan sommigen nog een ruïne zijn maar waar men wel aan het werk was om de gebouwen in oude staat te herstellen en voor bewoning of kliniek te bestemmen. Via Fichtenwalde moesten we via een bospad op de route weer zien te komen en dat liep goed. Vandaar kwamen we al snel over een prima Fahrradstrasse bij het merengebied van de Havel en Potsdam. Hier ging het nog wat op en neer maar er was voldoende onderweg te zien aan grote huizen en natuurgebied. Bij Geltow gingeywe over een brug met uitzicht op de meren. Bij Potsdam aangekomen besloten we om toch om het Park van Sans Souci te fietsen, want we mochten met de fiets niet in het park komen, we werden daar door andere mensen gewaarschuwd, want die waren eruit gestuurd. Eerst stonden we achter het paleis, maar hebben verderop toch de fietsen gestald om de voorkant te bezien en de fontein vanaf een hoogte, waar we foto’s gemaakt hebben. Het ziet er allemaal heel pompeus uit en heeft wat van het paleis van Versailles. Verder er omheen fietsen zagen we nog meer koninklijke gebouwen die nu deels door de universiteit gebruikt worden. Ondertussen was het al tegen twaalf uur en tijd voor koffie, in het dure hotel hadden we gelukkig wel een Frühstück gehad. In Potsdam zelf hebben we geen stop gehouden alleen daar de Brandenburger Tor nog gefotografeerd, we fietsten wel langs de Hollandse wijk met allemaal Hollandse gevels, trap en klok gevels.
Toen we Potsdam verlieten was er nog een mooie brug met pilasters en beelden, daarna kwamen we op het Berliner Forst eiland en Fietsnetwerk vlak langs het water om in Wansee aan te komen, waar we bij een winkel broodjes kochten voor de lunch.
Door het Grünberg Wald ging de route verder met twee flinke klimmetjes en kwamen we langs de Grüner WaldTurm. Toen kwamen we op de hele lange Allee en de Strasse der 17 juni langs de Siegers Säule met de overwinningsengel. Langs de Zoo kwamen we uiteindelijk bij beroemde grote Brandenburger Tor om daar foto’s te makelen van ons drieën te laten maken. Met behulp van de gps reden we naar ons overnachtingsadres een loft. Het lukte eerst niet met behulp van de instructie om de deur open te krijgen, maar andere loft gasten hielpen ons uit de brand. Boodschappen doen voor ontbijt en op zoek naar een eetgelegenheid valt op vrijdagavond niet mee, alles was gereserveerd en wij hebben voor morgen dan maar een reservering gemaakt en een wraps opgehaald om hier op te eten. Nog even wat via internet in orde maken en dan maar zien of we kunnen slapen, gelukkig is het hier achter de huizenblokken wel stil. Oant moarn.

Jammer geen verslag

Diny Leijsen 2022-07-15 21:11:19

Ha ha, veel te rap gereageerd. Maar een interessant verslag hoor!

Diny Leijsen 2022-07-15 21:53:18

Mooi het eerste doel Berlijn gehaald.