Camino Santiago dag 36, 75 km

Spanje, Pedrafita do Cebreiro

We hebben vandaag bijna 1400 hoogtemeters moeten overwinnen . Vanaf het campingtje van Molinaseca dachten we na de eerste klim niet meer te hoeven dalen maar Ponferrada ligt op 520 m en de route leidde ons langs het immens grote kasteel of burcht in de stad, waar we vanzelf foto’s van hebben gemaakt. Het uitzicht op de bergen is weergaloos, dat was gister helemaal het geval toen we hoog in de bergen de passen moesten overwinnen en weer naar beneden moesten voor de overnachting. Vanmorgen hebben we voor het ontbijt de bagage al verzameld en de tenten plat gelegd. Het was wel een koude nacht en toen we vertrokken hadden we ons goed warm gekleed, wat bij de afdalingen goed van pas kwam.
Ponferrada is een grote stad die op verschillende hoogten ligt en veel hoogbouw heeft. Dat valt ook in de meeste grotere dorpen op dat ze veel hoogbouw hebben. In Cacabelos hebben we koffie gedronken en een stempel gehaald, want volgens de instructie zou men vanaf Leon elke dag twee stempels moeten hebben voor een compostolaat. Vanaf Villafranca begon het lichte klimwerk om van 500 m naar 1330 m te gaan. Eerst gaat het nog heel geleidelijk maar langzamerhand zitten er steilere stukken in. Hanny en Ria hadden een stop nodig en ik ben op eigen tempo doorgeklommen en later met Bert en Bernd doorgefietst.
Ik verwachtte bij Pedrafita Antoon en Wim ons op te wachten maar dat bleek bij het uitzichtpunt te zijn, waar je kunt zien hoe de snelweg uit de bergen komt en weer in een tunnel verdwijnt. Na de halte kwam nog de Cebrero van 1335 m en de El Poyo van 1337 m met de nodige afdaling. Dan nog een aantal km naar de auberge, waar ik met Bert en Bernd om vier uur aankwam en heerlijke tweepersoonskamers kon installeren. Het eten zal wel gelijk zijn aan drie jaar geleden en slapen in een gebouw zal wel beter gaan dan in een tent. Groeten allemaal.