Dag 26 naar Boedapest 89 km

Hongarije, Komárom

Vandaag hebben we Hongarije goed kunnen bekijken met de grote velden bouwland, waarop voornamelijk mais verbouwd wordt. De dorpen zien er uit zoals in Roemenië, alle huizen hebben een hek om het erf en meestal is er ook een hond die blaft als je erlangs rijdt. De route was dus redelijk saai, eerst moesten we over gewone weg waar de auto’s met hoge snelheid langs je heen rijden zonder voldoende afstand te houden. Dichter bij de stad Gyor komend kregen we een niet goed onderhoudend fietspad. Verderop werd het langzaam aan wat beter, maar de hele dag reden we opgewonden wegen, alleen na Gyor was één vrijliggend pad. Voor Gyor kwamen we in een dorpje een bank tegen en wij hadden nog geen Hongaarse Forin, dus hebben we om de beurt gepind en berekend wat de waarde in Euro’s was. Op het scherm werd de waarde wel aangegeven en gemeld dat we iets van 7% omreken kosten moesten betalen volgens de regels van de Europese Bank. Nu konden we een gelegenheid zoeken om koffie te drinken en dat gelukte voor Gyor. In Gyor namen we plaats op bankjes op het plein en probeerden enkelen nog een stempel te krijgen wat slaagde.
Vanaf de stad konden we niet de route van het boekje volgen maar moesten omrijden omdat het niet vertrouwd was op de weg met veel verkeer en geen fietspad. Hanny had het wel uitgezocht en de track die Ellert had gaf het ook wel aan, dus geen zoeken of problemen maar wel een slecht stuk grindweg. Zo kwamen we in Böny aan en namen daar een drinkpauze op een terras. Ook de route verder ging over een drukke weg tot Acs en daarna weer omleiding over onverharde bospaden met grote kuilen en los zand, dus uitkijken geblazen, maar zonder het drukke autoverkeer. In Komarom aangekomen konden we camping gemakkelijk vinden die ver buiten de stad ligt, met grote velden voor tenten en met zwembad voor de liefhebbers om er een duik in te nemen.