Camino Santiago dag 31, 86 km

Spanje, Sahagún

Sinds Burgos enkele dagen geleden fietsen we over een glooiende hoogvlakte boven de 800 m meestal en dat geeft toch wel de nodige hellingen als je naar boven de 900 m moet fietsen. De kleuren van het landschap zijn bijzonder mooi. Als het hier warm is in de zomer kan een briesje wind verkoeling geven. Gister hadden we die wind mee, maar vandaag was hij erg tegen en dat was op het laatste gedeelte voor Sahagun aardig sterk. Op de Spaanse hoogvlakte staan ook haast geen bomen die verkoeling kunnen geven of de wind breken. Gister hadden we voor Castrojeriz wel een weg met bomen toen we afdaalden, maar over het algemeen is het erg kaal. De weg van vandaag had zoals Sweerman schrijft een lege einder onder een licht bewolkte blauwe lucht.
Bij de brug over de Rio Pisuerga staat een oude kapel die als auberge gebruikt wordt en we dus een stempel konden krijgen. In Boadilla kregen we de tweede en dronken er een grote bak koffie bij de auberge, waar we de vorige keer ook gezeten hadden in de mooie beschutte tuin met sculpturen. Een paar kilometer verder kregen we het derde stempel bij de San Marino kloosterkerk uit de Romaanse periode. Onderweg staan in verschillende dorpen beelden van Jacobus, in Revenga lag een leren jas in zijn armen, hij had het zeker warm. We troffen allen in Carrion om een broodje te eten, en daarna kwam de beproeving van de hoogvlakte , een onverhard pelgrimspad van bijna 15 km recht over de vlakte met graanvelden. Het einde bij Calcadilla gaf verlichting en een stempel, maar we moesten nog 20 km naar Sahagun op en neer met tegenwind. Ieder kwam redelijk op tijd op de camping en we haalden nog een stempel bij de auberge. Dat was een volle dag fietsen, maar vanavond gaan we naar het restaurant om te eten.

Ellert, Wietske vertelde dat je over 1 week met het vliegtuig weer terug naar Blije komt. Welkom thuis dan! Kees en ik zijn dan inmiddels in Polen (Tsjechie) En is onze vakantie begonnen. We hebben met Jannie gisteren de laatste zangavond gehad. Rustig en even nagezeten. Ik ben heel benieuwd naar jouw komende 2 fietsdagen. Groeten en een goede tijd verder. Riek.