Camino Santiago dag 32, 64 km

Spanje, Leon

Vandaag is het geen lange rit en het landschap is een beetje saai, want we fietsen nog over de meseta de Spaanse hoogte, waar maar zo hier en daar een laagt in zit die we ook weer omhoog moeten. Vanmorgen hebben we de tenten niet hoeven afbreken, wel de bedden en matrassen er uitgehaald, want het was heel nat allemaal en dan zouden de tenten nat twee dagen ingepakt liggen. In Leon slapen we in een albuerge midden in de stad en niet zoals de vorige keer staan we op een camping die buiten de stad ligt en moeilijk en gevaarlijk bereikbaar is voor fietsers. Onderweg komen we eerst nog wel door een paar dorpjes waar de wandelaars ook door komen en dat betekent dat er wel gelegenheid is om wat te drinken. Vanaf Sahagun tot Mansilla lopen de wandelaars op een pad langs de weg waar wij fietsen en daar zijn voor hen een aantal jaren geleden bomen geplant om wat schaduw te realiseren als het erg heet wordt in de zomer. We zien zo heel veel lopers elk op zijn eigen manier gekleed en bepakt, de een in korte broek de ander zwaar in de kleren, maar ja toen wij vanmorgen vertrokken was het ook nog behoorlijk koed, een temperatuur van 5 graden bij het opstaan. In El Burgo hebben we op dezelfde plek koffie gedronken als de vorige keer en in Mansilla hebben we wat inkopen gedaan omdat er op deze voor ons tweede Pinksterdag en voor de Spanjaarden een gewone maandag veel gesloten is. In Vega was de koffie tent gesloten en hebben we op een bankje de gekochte waren opgegeten. Daar vandaan was het niet ver meer naar Leaon en kwamen daar half twee aan terwijl we pas om vier uur in de albuerge terecht konden. We zochten een terrasje op en hebben daar heerlijk een vakantie gevoel gecreëerd in de zon met een lekker drankje. Om vijf uur was iedereen bij de albuerge en konden we de kamers verdelen en onze bagage naar de kamers brengen en ons verfrissen. Vanavond kunnen we pas om negen uur terecht voor het diner in de stad, dus kon ik nu mooi mijn verslag maken.