Van Winschoten naar Leer 91 km

Duitsland, Leer

Bij een goed adres van Vrienden op de Fiets uitstekend geslapen en ontbeten in Winschoten. De route volg ik vandaag de Internationale Dollardroute vanaf Bunde en ga eerst naar Bad Nieuwe Schans. Daar ik door Winschoten fiets kijk ik of Siena thuis is en die begroet me hartelijk en drink ik koffie met haar en praten we wat bij. De route gaat om Bad Nieuwe Schans heen, maar ik wil er toch even een kijkje nemen. Heb daar niet in de gaten waar de grens met Duitsland is en fiets naast de spoorlijn tot Bunde waar nog wel een trein tot Weener rijdt. De route maakt noch wat slingers via Wymoor waar een kerk met losse toren staat en verder door Stapelmoor naar Papenburg om de werf van Meijer te zien en het in aanbouw zijnde cruiseschip. Bij de sluis moeten we over een van de deuren naar beneden en omhoog, maar er is een gootje. Een mevrouw ziet mijn Fries vlaggetje en zegt we kunnen wel gewoon praten. Ze is op de fiets uit Assen vertrokken naar haar dochter die in Papenburg op de camping staat, haar man gaat met de auto erheen, zoals ik naar Vries ging en met Wiets met de auto weer terug.
In Papenburg cappuccino genomen met mondkapje op in de winkel en dan moet je ook nog je gegevens achter laten. Een heel gedoe dus en dan gooit de man voor je zijn koffie over zijn dienblad en moet de serveerster alles weer schoonmaken en opnieuw klaarmaken.
Onderweg heb ik in de morgen zo nu en dan een spatje gevoeld, maar lucht schoonde langzamerhand wel op en bleef het wat waaien. De gastvrouw vroeg of ik bij haar wilde biologisch eten, dus geen vlees maar veel groenten uit eigen volkstuin, dat prima smaakte. Ik kan hier drie nachten blijven om mijn rondjes te fietsen. Vrijdag richting Delfzijl en hoop in Winsum te kunnen overnachten. Groeten tot morgen.