Camino Santiago dag 22, 92 km

Frankrijk, Saint-Jean-le-Vieux

Het was vandaag een heftige dag omdat er veel klinkwerk in zat en de route lang was en veel langs drukke wegen en het was warm weer. Vanmorgen zijn we vertrokken uit DAX en hadden daar geen stempel kunnen bemachtigen, maar in Peyrehorade waar we koffie dronken kregen we er een bij de VVV. Dit keer hoefden we niet om te fietsen want de brug waar we over moesten was nu wel berrijdbaar. In Sonde l’Abbaya maakten we foto’s van de oude abdij kerk en na de oversteek over de snelweg verlieten we Les Landes en kwamen in de Voorpyreneeën. Eerst fietsten we nog door het dal van de Olboron tot Saint Palais waar we binnen wat dronken omdat het buiten te warm was. Hierna kwam een heftige klim die door iedereen gehaald werd. Wel waren we de Zeeuwse zussen al kwijt geraakt, maar die zeidenzichzelf wel te kunnen redden. Met behulp van Jan-Pieter hadden we de kaart van Frankrijk op hun gps gezet en zij gebruikten ook veel het boekje.
Vanaf Uhart-Mixa moesten we langs de autoweg fietsen en dat was niet altijd leuk omdat er geen ruimte naast de lijnen van de weg was waar wij konden fietsen. Ook ging de weg veel omhoog en soms naar beneden, maar wij moesten het hoogste punt van 273 m over. Bij de klim werd het Peter te veel en belande in een greppel, gelukkiger wijs, misschien had Jacobus het voorzien, kwam Antoon met de truck langs. Hij had de Zeeuwse zussen opgehaald voor Palais omdat die het niet meer redden. Peter en Anne gingen samen met de twee zussen en hun fietsen in de truck naar de camping. De rest is met de nodige moeite de laatste tien km gaan fietsen.
Anne heeft gister al besloten dat haar camino volbracht was, zij liep al eerder van Saint Pied de Port naar Santiago en de omstandigheden in Nederland gaven haar het besluit hier te stoppen, waar zij wordt opgehaald.
Ook Willy heeft vandaag weer meegefietst na twee dagen met de truck te zijn meegereden, daar zij drie dagen geleden een val maakte en een bloeduitstorting bij het oog had. Hoe het verder gaat dat moet de tijd ons leren. De meesten zijn aardig bijgekleurd door de zon en de onderlinge saamhorigheid is groot.
We konden gister de eerste contouren van de bergen al zien, maar vandaag werd dat steeds meer, want er lag nog aardig wat sneeuw erop, wat een imponerend gezicht is.