Dag 19 Lutherstedenreis 118 km

Duitsland, Celle

De rit van vandaag was wat langer dan ik gepland had, maar om in Celle naar de Djh te gaan om drie uur vond ik te vroeg na al een rustdag in Wolfsburg gehad te hebben. De stad Wolfsburg bestaat alleen maar uit VW en alles wat daar bij hoort de belangrijkste winkelstraat heet Porschestraat en zo komen er meerdere namen van het bedrijf terug in de stad. Het Hauptbahnhof stelt eigenlijk niet veel voor maar is door de VWfabriek tot een belangrijk station geworden, daarbij te bedenken dat het maar een dorpje was en na de tweede wereldoorlog een eindstation. Totdat men werknemers nodig had en die kwamen in grote getale uit Italië en die moesten ook wel eens naar het vaderland terug of met vakantie. Daarvoor stelde VW aparte treinen beschikbaar en na het vallen van de muur is het een belangrijk station geworden, zodat het de naam Hauptbahnhof heeft gekregen na een verbouwing. Na 23 km fietsen kwam ik in Gifhorn aan, een aardig stadje met nog wat vakwerkhuizen en een meiboom op het marktplein zoals zoveel plaatsen het hebben. Na een aantal kilometers wilde ik pinnen maar daar was mijn pas niet geschikt voor volgens het apparaat, maar ik denk dat het apparaat niet geschikt was voor andere dan Duitse passen, in Celle lukte het natuurlijk wel bij de Deutsche Bank. Celle heeft een geweldig mooi oud stadscentrum met allemaal vakwerkhuizen, teveel om ze allemaal op de foto te zetten. Ik had gehoopt een beetje te kunnen herinneren van mijn tijd 52 jaar geleden dat wij daar een militaire oefening moesten doen en op zaterdag mochten passagieren in Celle meende ik, maar het kan ook in Uelzen geweest zijn dat weet ik niet meer, maar dat geeft ook niet.
Het weer was ook steeds beter geworden, na dreigende luchten brak het nu open en kwam de zon erbij, wel bleef de wind uit het noordwesten waaien, voor mij minder passend maar veel ging de route ook door bossen en beboste landschappen. Dacht nog wel 25 km er bij te kunnen doen, maar dat werden er veertig, want eerder kon ik geen onderdak vinden of men had geen übernachtung of het was belegt, zodat ik uiteindelijk in Schwarmstedt een dorp langs de route terecht kwam in een Ring hotel. Een beetje aan de prijzige kant dus wat goedkoper gaan eten bij de Italiaan en een heerlijke pizza gegeten, maar voor dat ik die op had vroeg het meisje mij of ik wilde verhuizen naar de bar want er kwam een groep van acht mensen binnen en daarvoor hadden ze ook mijn tafel nodig, daar had ik geen bezwaar tegen en kreeg van de boss een gratis sterk drankje, dan hebben we dat ook maar weer eens gehad. Morgen komt er weer een dag en ik zie wel hoe ver ik dan kom en wat voor weer het is.