Dag 14 Lutherstedenreis 107 km

Duitsland, Torgau

Weer een goede dag gehad vandaag wel vroeg wakker want er waren soldaten die al vroeg aan het frühstücken waren en dat is buiten onder mijn raam op de eerste verdieping. Dat ik ben maar om zeven uur opgestaan en hoefde niet in de rij voor de schooljeugd. Toch was het alweer kwart voor negen dat ik vertrok. Meteen voelde ik dat er een frisse zachte wind uit het noordwesten kwam, juist goed voor mijn tocht. Mijn eerste doel was Meissen, de stad van het porselein, maar daar heb ik niet veel van gezien en dus ook het porseleinen orgeltje niet. Wel werd ook daar veel aandacht aan Luther gewijd. De taal die daar gesproken werd, door een mengsel van verschillende groepen, is door hem gebruikt voor zijn vertaling van de Bijbel en het standaard Duits of hochduits geworden. De route bleef aan de linkerzijde van de rivier, met soms mooie uitzichten en rotsgezichten.
Soms werd een bocht wat afgesneden en ging het soms wat omhoog, of juist de rivier gevolgd om niet langs doorgaande wegen te fietsen
In Riesa heb ik wat gerust en wat fruit en drinken ingeslagen. Dan volgt er een wat saaier stuk vlak en veel graanvelden, of soms achter de dijk die aangelegd is om overstromingen te voorkomen zoals ik drie jaar geleden heb meegemaakt. In een kleiner stadje Belgern nog wat gedronken en dan was het nog maar 15 km naar Torgau, waar ik gemakkelijk onderdak vond en nu de stad ga bekijken.
Op het terras met twee echtparen die ook aan het fietsen zijn gesproken, zij zullen morgen ook naar Wittenberg gaan en van Magdeburg met de trein weer naar huis.
Torgau is een echte reformatie stad, hier heeft Luther de eerste kerk de slotkapel gewijd voor de protestantse eredienst. Het is een indrukwekkende stad met een heel groot slot, waar de graaf van Saksen zetelde en de reformatie in zijn gebied instelde.