naar Rome dag 6 13 km

Duitsland, heidelberg

Vandaag een rustdag dat betekent dat we niet naar een ander camping fietsten maar staan blijven en de stad kunnen bezoeken. Het ontbijt is dan een uurtje later en we doen ons alles ruim aan tijd. Van de camping kun je gemakkelijk met de bus naar de stad reizen en dat doe ik dan ook en een paar anderen. Sommigen geven de voorkeur om op de fiets te gaan of te gaan wandelen langs het mooie pad langs de overkant van de rivier zoals Klaas deed. Aan de hand van een rondwandeling op de stadsplattegrond ben ik zoveel mogelijk de belangrijkste gebouwen langs gelopen. Het meest indrukwekkende is het slot dat boven de stad uittorent en het beeld beheerst. Toch heeft de stad faam gemaakt door de Heidelberger catechismus die in Duitsland en Nederland door de Protestanten als waarmerk van het juiste geloof geleerd werd. De Altstad van Heidelberg is niet middeleeuws maar de meeste gebouwen zijn van de baroktijd en de renaissance. De oudste kerk is de Peterskirche ontstaan in de 12e eeuw in gotische stijl evenals de Heiligegeistkirche uit de 14e eeuw. Het Schloss is uit de 15e eeuw en in 1693 verwoest, maar het is nog deels aanwezig als symbool van de Duitse Romantiek. Onderweg op mijn wandeling kwam ik Klaas tegen die enthousiast vertelde over de stempels die hij ontvangen had, toen realiseerde ik mij dat ik mijn stempelkaart niet bij me had en heb die toch op de fiets terug naar de stad wilde halen. Onze fietsen had Klaas met een ketting vastgezet maar hij gaf mij de sleutel zodat ik met de bus terug kon gaan en mijn fiets ophalen voor de nodige stempels in het paspoort. Het was een warme dag vandaag en nodigde uit om rustig aan te doen, morgen zien we dan wel weer verder.