Rondje Nederland 7e dag 100 km

Nederland, Veere

Het was weer een andere beleving om bij een jong gezin te overnachten, de gastenkamer was grote serre en heb daar goed geslapen. Ook werd ik uitgenodigd om mee te eten en dat was vanzelf met de onweersbuien die over trokken heel plezierig het was wel vegetarisch, maar daar word je niet slechter van of minder gevuld.
Vanmorgen was het bij het vertrek nog bewolkt maar in de loop van de dag werd het zonniger en warmer. De hele weg die ik tot Zeeland aflegde was de weg vol met wielrenners, het leek wel of heel België in Nederland aan het fietsen was. Nu is het gebied om Bergen op Zoom ook behoorlijk golvend en in Woensdrecht was er zelfs een weg die een hellings percentage van 5% had. Nu hoefde ik die niet op maar er werd aangegeven dat je daar vandaan een mooi uitzicht had Brabantse velden.
Een winkel kon ik er niet zo gauw vinden en ben maar door gereden, want in Zeeland zijn er helemaal geen winkels open. Had wel voldoende ontbeten en heb bij de koffie wat lekkers genomen, het is tenslotte zondag. Vanaf het Schelde -Rijn kanaal ging de route bijna helemaal aan de buitenzijde van de dijk langs de Westerschelde en had je dus een prachtig uitzicht, alleen de kerncentrale van Doel en de andere rookpluimen bederven het geheel. In Waarde was aan de dijk een gelegenheid open, om koffie te drinken en dan ging het weer verder naar Kruiningen en heen en weer slingeren om over het kanaal door Zuid Beveland te komen. Je moet dan over de sluisdeuren maar als die open staan moet je omrijden over de andere deuren die wel dicht zijn, maar zo kwam je wel aan de overkant. Tot 's Gravenpolder ging het weer aan de Westerschelde zijde van de dijk. Naar de oudgereformeerde gemeente liepen de vrouwen met mooie hoedjes op, maar de jonge meiden hadden dat niet op. Door het heggenlandschap van de zak van Beveland, zag ik ook velden met vlas en later zelfs een veld dat al gemaaid was, maar men had het niet mooi in schoven gezet zoals in Blije. Onderweg was er verder geen drink gelegenheden, alleen een theetuin die open was en vol zat en waar het heel lang duurde voor de ene mevrouw iedereen voorzien kon, dat ik ben maar weer op de fiets gestapt. Tegen vier uur was ik bij de sluis van Veere met de kollossale kerk op de achtergrond. Mijn gast adres bleek nog niet thuis dus maar even de stad in om wat te zien. Om vijf uur waren ze er ook nog niet dus even gebeld, ja ze zaten heerlijk op het starnd, maar kwamen er aan. Vandaag dus weinig bijzondere dingen beleefd.

Ellert, je hebt dezelfde route door zeeland gefiets die wij namen toen we jullie op 10 mei hadden uitgezwaaid. Wel mooi he zo langs de westerschelde.